Songcamp is vernieuwd! Dit jaar bieden Hedon, Burgerweeshuis, Metropool & Poppunt Overijssel vier uiteenlopende camps aan om jou als artiest concrete stappen te laten zetten! We gaan aan de slag op het gebied van Ondernemerschap, Branding, Live & Sound. 

Songcamp is een fysieke bijeenkomst waarin je in een dag onder begeleiding van een ervaren professional uit de industrie én de andere deelnemers gaat werken aan een van de vier thema’s. Je kan je voor één of meerdere sessies inschrijven via Sonar en krijgt tijdens de dag theorie, praktijk en coaching om jou en je act verder te helpen.

Ondernemerschap – zondag 10 september – Burgerweeshuis Deventer

Ben je als muzikant werkzaam in de muzieksector en ben je bereid om flink wat energie in je eigen plannen te steken? Heb je hierbij wel wat ondersteuning nodig? Dan is deze dag echt iets voor jou.

Tijdens deze dag staan jouw doelen op het gebied van ondernemerschap binnen de muziek centraal. Je vertaalt deze naar haalbare stappen en een realistisch en aantrekkelijk plan om zelfstandig mee aan de slag te gaan. 

Hoe begin je? Welke stappen moet je zetten? En hoe kom je aan geld? Annerieke Otten wijst de weg. Ze werkt(e) voor o.a. Poppodium Hedon, Zwolse Theaters, Kunstbende en ArtEZ. Annerieke’s motto: Met meer kennis van zaken heb je meer regie over je creatieve ideeën. Ze deelt graag haar kennis en adviseert met veel creativiteit en gevoel voor strategie. Ze spiegelt en helpt om duidelijke keuzes te maken: wat doe je wel en wat juist niet?

Deze Songcamp is inmiddels geweest! Check hier de aftermovie gemaakt door Vimuto Studios:

Branding – Zaterdag 16 september – Metropool Hengelo

Tijdens de branding sessie richten we ons op contentstrategie, doelgroep analyse en je merkverhaal. Een uitgebreid dagprogramma waarin we de basis branding principes doornemen. Doel van deze Songcamp? Je uitrusten met de kennis en vaardigheden die nodig zijn om een sterk merkimago als artiest te ontwikkelen, effectief te communiceren met je fans met de daarbij behorende content.

Tijdens het programma zullen de deelnemers zich verdiepen in een passende contentstrategie: content creatie, distributiekanalen, tone of voice en consistentie in je boodschap. Wat ga je communiceren, hoe en waarop? Daar gaan we mee aan de slag!

Aan het einde van de branding sessie heb jij een solide contentstrategie, analyse van jouw doelgroep en een duidelijk merkverhaal. Jij wordt uitgerust met de tools en kennis om je bekendheid als artiest te vergroten en een loyale band met je fans op te bouwen.

Thomas Siemonsma, onze gastdocent voor de branding sessie, is oud marketeer bij Poppodium Hedon, hoofd marketing van o.a. het Bevrijdingsfestival Overijssel en marketing strateeg voor diverse grote artiesten waaronder Blanks en Meau. Een marketingman zonder vast marketingplan, want alhoewel het schrijven van strategische plannen voor artiesten en merken gesneden koek lijkt, is het ‘vermarkten’ of verkopen van jezelf toch een heel ander verhaal. Elk verhaal is maatwerk. Wat is jouw verhaal? En hoe ga jij jezelf als artiest (lees:ondernemer) positioneren? Dat gaan wij samen proberen uit te vinden. Jij samen met je collega artiesten.

Deze songcamp is inmiddels geweest! Check hier de aftermovie gemaakt door Vimuto Studios:

Live- Zondag 22 oktober – Metropool Enschede

Spice up your live! Hoe vertaal je de tracks die je hebt gemaakt naar een performance op het podium? Tijdens dit Songcamp werk je aan je setlist en podiumpresentatie onder begeleiding van ervaren muzikanten!

Je wordt begeleid door Merel Koman (Blackbird), Margriet Sjoerdsma (Odelion), Thomas Elbers (Kypski) en Thijs Schrijnemakers (Orgel Vreten). Laatstgenoemde heeft de regie deze zondag.

Thijs Schrijnemakers is de drijvende kracht achter de band Orgel Vreten. Hij speelt met zijn band én als sessiemuzikant in alle grote clubs en op festivals in binnen- en buitenland, van Chinese sportstadions, via Lowlands en Pinkpop tot in de duinen van Terschelling. Hij werkt en werkte met onder anderen Wende Snijders, Laura Jansen, Anneke van Giersbergen, Het Zuidelijk Toneel en Hippe Gasten, soms als bandleider, altijd met een stokoud Hammondorgel in zijn setup.

Thijs studeerde keyboards aan de Fontys Rockacademie, docent muziek en docent kunst algemeen aan het Fontys Conservatorium en hij rondde cum laude een masteropleiding kunsteducatie af. Hij werkte meerdere jaren voor Rock City Institute en tot voor kort als hoofd educatie bij een regionale kunstinstelling. Recent ontwierp Thijs voor provinciale popkoepel Pop in Limburg een subsidieregeling voor muzikanten en hij verbond als kwartiermaker de popsector in dertien Limburgse gemeenten. Thijs is secretaris van Stichting Music Hub Brabant en bedenker van The Playground Residence.

De inschrijvingen voor deze Songcamp zijn inmiddels gesloten! Bekijk hier de deelnemers.

Sound – Zondag 12 november – Hedon Zwolle

Het doel van deze Songcamp is om kennis te maken met het denken in ‘sound’ bij het schrijven en opnemen van muziek. Deze workshop biedt een mogelijkheid om van 2 artiesten in het werkveld, die beide het vak van produceren beoefenen, een inzicht te krijgen wat er achter de schermen gebeurt om van een liedje een sonisch aangenaam product te maken.

Je gaat een productie maken waarbij je bij elk instrument gaat nadenken over ‘het geluid’. Hoe klinkt het, welke functie heeft het in de muziek en hoe je dit instrument gaat toepassen op een manier die interessant klinkt.

De Songcamp staat onder leiding van Roy van Rosendaal (Figgie), maar hij neemt gastdocent Marlien Dorleijn mee. Hij is het gezicht van de band Moss, de band waarmee hij elk poppodium en festival in Nederland heeft aangeraakt. Daarnaast heeft hij over de afgelopen jaren zijn visie losgelaten op producties van Robin Kester, Opera Alaska en Pale Puma. Hij zal ook wat vertellen over zichzelf.

Marien en Roy hebben eerder, voor zijn podcast op Kink FM, anderhalf uur gesproken over muziek produceren en wat ons triggered om interessante producties te maken. Luister de podcast hier.

Over Roy van Rosendaal:

Gelaagde producties met kleurrijke synthesizers, diepe drums en oneindige echo’s. Dat typeert Roy van Rosendaal’s productiestijl. Hij speelt en zingt in de Nederlandstalige indie-formatie Figgie, waar hij ook voor de productie verantwoordelijk is. Daarnaast werkt hij in zijn studio aan de muziek van oa. Le Motat, Postcards from Mars, Spill Gold en Judy Blank. In deze ruimte, gevuld met allerlei instrumenten, waarborgt Roy een speelse werkwijze. “De studio is een speeltuin en het plezier wil je bewust of onbewust terughoren in de muziek. Dit maakt elk nummer authentiek en fris. Ondanks elke artiest anders is blijft mijn methode hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat mijn sound altijd ergens hoorbaar is.”.

Aanmelden kan tot 22 oktober via Sonar