Een merk waarin alles mogelijk is: De Nieuwe Oost | Pop verandert naam in BRUT

Het waren hectische weken bij productiehuis BRUT. Na corona is er, gelukkig, een vloedgolf aan shows van artiesten waarmee ze samenwerken, onder andere in Het Concertgebouw van Amsterdam en in het Muziekgebouw in Eindhoven. Maar het allerspannendst was de rebranding die afgelopen week gepresenteerd werd. Na dik een half jaar sparren, overleggen en voorbereiden werd op woensdag 6 april ‘De Nieuwe Oost | Pop’ omgetoverd in ‘BRUT’. Artistiek en zakelijk leider Dennis Platvoet vertelt over de naamsverandering.

In 2002 werd Productiehuis Oost-Nederland opgericht met als doel: professionele makers een ontwikkelplek bieden en ondersteunen in hun creatieve producties. In 2017 voegde de organisatie zich samen met twee andere productiehuizen onder de naam ‘De Nieuwe Oost’, waarbij ieder een eigen discipline had: pop, theater & dans en literatuur. Productiehuis Oost-Nederland kreeg daarmee de naam ‘De Nieuwe Oost | Pop. 

BRUT Team
Team BRUT

Reacties
Die naam wordt nu dus veranderd in BRUT en dat is best spannend volgens Dennis Platvoet: “Als je een nieuw project of bedrijf bedenkt, dan verzin je een naam voor iets wat in zijn volledigheid nieuw is. Nu kwamen we met een nieuwe naam en een nieuw merk voor iets wat al twintig jaar bestaat en al veel lading heeft. Daarom keek ik uit naar hoe mensen op de verandering zouden reageren, maar vreesde ik er ook een beetje voor.” 

Tijdens het Booster Festival, op 9 april, en de shows van hun makers de afgelopen week waren gelukkig veel mensen positief over de naamswijziging: “Mensen waren echt enthousiast over de naam en de nieuwe vormgeving, ook ten opzichte van hoe het er eerder uitzag”, vertelt Dennis. “Voor ons is het met name belangrijk dat mensen snappen waarom we dit doen en ook de toelichting daarvan is volgens mij goed gelukt.”

Reden naamsverandering
BRUT blijft na de naamsverandering nog steeds onderdeel van het ‘moedermerk’ De Nieuwe Oost, maar maakt zich dus los van de naam ‘De Nieuwe Oost | Pop’. Dat heeft meerdere redenen, vertelt Dennis: “Allereerst merkten we dat makers moeite hadden om zich te verbinden met het merk ‘De Nieuwe Oost’. Dat kwam bijvoorbeeld doordat de vormgeving wat zakelijker ingericht was, maar ook doordat makers die niet uit Oost Nederland kwamen zich afvroegen of ze wel bij de Nieuwe Oost mochten horen, terwijl we een landelijke organisatie zijn. ‘Oost’ in de naam was dus wat misleidend. BRUT opent de deur naar het landelijke aspect van onze organisatie.”

“Daarnaast geeft het woord ‘pop’ in de naam ook een beperkt beeld van wat we doen en met wie we werken. We begeven ons onder andere in de popsector, maar we kunnen ook heel goed uit de voeten met makers van bijvoorbeeld klassieke muziek, hiphop of elektronische muziek. Persoonlijk ben ik echt blij dat we nu een merk hebben waarin alles eigenlijk mogelijk is, ook bijvoorbeeld cross-overs met andere kunstdisciplines.” 

Waar BRUT voor staat
Een half jaar lang voerde het productiehuis gesprekken met teamleden, makers, partners en overheden over waar ze voor staan en hoe er van buitenaf naar ze gekeken wordt. Vanuit die gesprekken werd er met de hele organisatie nagedacht over een nieuwe naam. Die werd uiteindelijk bedacht door één van de makers van BRUT en de naam is op meerdere manieren passend, zo legt Dennis uit:

“Brut’ betekent in het frans letterlijk rauw of onbewerkt en dat past goed bij wat we doen. Het onbewerkte is vanuit waar we starten. In het Vlaams heeft ‘brut’ ook een passende betekenis: vol passie of vol vuur. Daar zoeken we natuurlijk altijd naar in de mensen waarmee we werken. Tot slot refereren mensen ‘brut’ in het Nederlands vaak aan ‘krachtig’ of ‘stoer’, waarmee het afsteekt tegen de oude, zakelijkere naam.” 

“Het doel was om een naam te bedenken die meer een platform uitstraalt, dan een instelling, zodat iedereen rondom de organisatie zich meer verbonden voelt met het merk. Afgaand op het enthousiasme van de makers en de mensen uit het team, denk ik dat de eerste stappen hierin gezet zijn. Bovendien voelt BRUT nu echt als iets van ons, doordat iedereen binnen het team, van stagiair tot boekhouder tot maker mee heeft gewerkt aan de naam. Die connectie stralen we graag uit naar toekomstige talentvolle makers en ons publiek.”

Naamsbekendheid
Het veranderen van een naam voor iets wat al zo’n tijd bestaat, kan er ook voor zorgen dat de naamsbekendheid verloren gaat, maar volgens Dennis blijft de schade beperkt: “Het opgeven van een bekend merk is één van de engste dingen aan deze verandering. De Nieuwe Oost is landelijk een goede, bekende naam, maar de naam BRUT is voor iedereen nieuw. Aan de andere kant is het grote voordeel van dat we al zo lang bestaan, dat we ook al met veel projecten bezig zijn waar we nu direct de nieuwe naam kunnen presenteren. Daardoor zijn we vrij snel weer zichtbaar onder een groot deel van ons netwerk. Zo was ik bijvoorbeeld echt verbaasd hoeveel mensen op het Booster Festival al wisten van onze nieuwe naam, terwijl we toen pas drie dagen onderweg waren.”

En nu?
Vanuit de euforie van de naamsverandering knalt het team van BRUT de komende tijd weer door een drukke agenda heen. “Normaalgesproken wisselen de periodes waarin onze makers releasen of op tour gaan elkaar af, maar nu merken we dat iedereen, door corona, op hetzelfde punt in het traject zit. MINKA, LAVALU, fusus, NESS en XILLAN spelen er de komende tijd op los en er komt veel nieuwe muziek uit.”

“Daarnaast gaan we met de Nieuwe Notie en Nieuwe Elektronische Waar op schrijfkamp en komen we binnenkort weer bij elkaar met de partners uit het convenant ‘Van Basis Tot Booster’. We zijn de aanjager van het convenant en we willen kijken hoe we samen met de partners de volgende stap kunnen zetten.”

Meer info over BRUT vind je hier:

Website
Facebook
Instagram

Pand BRUT