Niek van Steen in de SPOTLIGHT

In 2025 zetten wij maandelijks een Overijsselse harde werker in de SPOTLIGHT. In deze tweede maand van het jaar is de eer aan Niek van Steen!

Hoi! Wie ben je en waar vul jij je week mee?

Hi! Mijn naam is Niek en ik werk bij productiehuis BRUT als marketeer. Mijn werk hier verdeel ik meestal onder in drie onderdelen: ten eerste houdt ik me bezig met de makers waarmee we samenwerken (o.a. Droom Dit en XILLAN). Deze makers ondersteun ik in hun marketing, dit kan gaan over het schrijven van persberichten, branding, social media planningen, content, noem het maar op. Daarnaast doe ik dit ook voor de producties die wij organiseren (o.a. Kelderfest en De Ruimte). Hierbij draag ik zorg voor de promotie, vormgeving en beheer ik vaak de social media kanalen. Ook ben ik verantwoordelijk voor de marketing van BRUT zelf, denk aan onze marketingstrategieën, het bewaken van onze positionering maar bijvoorbeeld ook het beheer van de website.

Tot slot ben ik verantwoordelijk voor de marketing van Stroom, de muzikale broedplaats in Deventer, en ga ik binnenkort makers van POPSPOT coachen waar ik heel veel zin in heb!

Hoe ben je in de muziekscene terechtgekomen?

Nou, ik ben zelf geen muzikant (wel een ontzettende liefhebber) en was ook niet bekend met de muziekscene, dus dit gebeurde eigenlijk heel toevallig… Ik heb Communicatie gestudeerd aan de HAN in Nijmegen en woon in Deventer. Deze opleiding was vrij commercieel, maar na mijn eerste stage bij een marketingbureau kwam ik erachter dat het commerciële werk mij minder ligt. Dus ik wilde bij het vinden van een afstudeerstage het liefst voor een stichting werken. Toen woonde ik nog ongeveer in dezelfde straat als waar BRUT zit (toen nog “De Nieuwe Oost Pop”) en dit besloot ik te checken (grotendeels omdat het zo dichtbij huis was haha). Na een eerste kennismaking kwam ik erachter dat dit perfect aansloot bij wat ik zocht en nadat ik hier was afgestudeerd mocht ik blijven. Nu, ongeveer drie jaar later, is de rest geschiedenis!

Op welk moment uit je carrière ben je het meest trots tot nu toe?

Ik ben al super trots als de media iets oppakt waar wij mee bezig zijn of wanneer er een hogere opkomst is dan verwacht… Maar waar ik denk ik toch het meest trots op ben is de editie van Kelderfest in 2024. Dit was het eerste festival waarvoor ik de marketing mocht coördineren (en ook de meest bezochte editie tot nu toe 😉). Zoveel mensen op de been zien in Deventer voor een festival dat wij (samen met Burgerweeshuis en Deventer Verhaal) organiseerden en waarvan ik de marketing voor coördineerde… Dat was te gek!

En dan de andere kant… Durf je een grote blunder met ons te delen?

Gelukkig vallen de blunders nog best mee! Het ergste wat ik me zo kan bedenken is een typefout van iemands naam op een poster, waar we pas achter kwamen toen die al gedrukt en verspreid was… Of Facebook advertenties die ik per ongeluk voor een maand aan had gezet in plaats van een week…

Wat is het eerstvolgende concert dat in je agenda staat?

Niet per se een concert, maar waar ik heel veel zin in heb is Perifest in het Burgerweeshuis op 1 maart, een festival georganiseerd door De Perifeer en Nachtparlement.

Wat vind jij de vetste track uit de New Music Overijssel playlist?

Een klein beetje bevooroordeeld, maar natuurlijk is dat ‘Het Hart Bestaat Niet En De Rest Ook Niet’, van Droom Dit.

Zet jij ook graag iemand in de SPOTLIGHT? Schroom niet om ons te mailen. Collega’s, organisaties, medewerkers, alle nominaties zijn welkom! Bereik ons op: info@poppuntoverijssel.nl