Medewerker van de Maand: Willem Habers
In Overijssel werken we met veel partijen samen om het Overijssels talent zichtbaar te maken. Maar wie zijn de mensen achter de schermen die hier hun steentje aan bijdragen? In onze rubriek: ‘Medewerker van de Maand’ zetten we elke maand iemand van ‘achter de schermen’ uit de Overijsselse muziekscene in de spotlight. Deze maand is het de eer aan Willem Habers van Jazzpodium De Tor.
Waar ben je werkzaam in de Overijsselse muziekscene?
Jazzpodium de Tor in Enschede.
Hoe ben je in de muziekscene terecht gekomen?
Mijn grote passie is muziek. Van Bach tot Bowie, van Mahler tot Miles. Barok, gregoriaans, impressionistisch, pop, blues en vooral jazz. Uiteindelijk zijn er maar twee soorten muziek: goed en slechte.
Passie voor muziek: actief en passief. Ik ben vele jaren actief geweest als DJ en heb in die hoedanigheid zalen van Terschelling tot Valkenburg aan het dansen gebracht.
Tegenwoordig gaat mijn aandacht meer uit naar minder luidruchtige, maar meer inspirerende muzieksoorten, Daarin is de jazz een steeds belangrijkere plaats gaan innemen. In mijn geboortestadje heb ik 44 edities van de Ommer Jazznight georganiseerd, een halfjaarlijks muzikaal-culinair evenement in en om Hotel de Zon in Ommen.
Tien jaar lang ben ik betrokken geweest bij de Horizontoer als organisator/tourmanager en presentator. De Horizontoer is een reizend/zeilend muziek- en theaterfestival waar per editie zo’n honderd artiesten aan meewerken en dat jaarlijks de Nederlandse Waddeneilanden opvrolijkt.
Daarnaast was ik medeorganisator van het jaarlijkse Grolsch International Jazz Festival Enschede, en de Euregio BigBand Contest, waarin nauw werd samengewerkt met andere culturele instellingen in Enschede en de stichting Enschede Promotie om gezamenlijk een bijdrage te leveren aan de citymarketing van Enschede als cultuur- en muziekstad. Ik presenteerde dit festival en verzorgde de publiciteit ervoor.
Hoe ziet een gemiddelde werkweek er uit voor jou?
Zeer gevarieerd. Mijn werkweek breng ik door op ROC van Twente, waar ik onder andere verbonden ben aan de Podiumacademie, de mbo-opleiding voor musici, acteurs en podium- en evenemententechnici. Daar doe ik onder andere de praktijkbegeleiding van de studenten.
Mijn werk voor de Tor is vrijwilligerswerk. De belangrijkste troef en uniek aan Jazzpodium de Tor is het feit dat de organisatie geheel door vrijwilligers wordt gerund. Bestuur, programmering, facilitaire ondersteuning (incl. de schoonmakers!), barbezetting, Marketing en Communicatie: alles wordt gedaan door vrijwilligers. Vrijwilligers, maar geen amateurs: In de bijna vijftig jaar van haar bestaan heeft Jazzpodium de Tor nog nooit vergoedingen uitbetaald aan overhead. Bij De Tor krijgen alleen de optredende musici betaald. En, toegegeven, die vangen ook niet de hoofdprijs.
Op wat voor moment uit je carrière ben je het meest trots tot nu toe?
Daar is niet één moment voor aan te wijzen. Ik ben heel trots op het feit dat Jazzpodium de Tor dit jaar vijftig jaar bestaat. Jazzpodium de Tor is in Oost Nederland hèt podium voor jazz en geïmproviseerde muziek. Wij zijn het enige podium in de regio dat zich specifiek richt op de programmering en bevordering van deze muziek. Daarnaast wordt regelmatig een beroep gedaan op Jazzpodium de Tor om te adviseren en bemiddelen in de programmering van andere podia en evenementen.
In de vijftig jaar van het bestaan van de Tor, hebben zo’n beetje alle jazzlegendes van de wereld op het kleine maar gezellige podium in Enschede gestaan. En allemaal roemen ze de sfeer, de akoestiek, de ambiance en vooral het publiek in de Tor. Daar ben ik heel trots op. En op het feit dat, ondanks de perikelen rondom het corona-virus, de Tor nog steeds een actieve en bruisende club is.
Hoe ontdek jij nieuw talent in de regio?
Luisteren, kijken en heel goed in de gaten wie er op de verschillende opleidingen (Podiumacademie, ArtEZ) en de verschillende clubs spelen. Zeker in de jazz is nieuw talent vaak verborgen talent of talent dat uit andere muzikale richtingen komt en de jazz heeft (her)ontdekt.
Welk Overijssels talent zou jij momenteel in de spotlight willen zetten?
Jazz-zanger Nathan Heijnst en gitarist Willem Ouwehand. Onlangs kwam hun eerste EP-tje uit: “That Could Be Me”. Prachtige ‘kamerjazz’. Mooie verstilde maar virtuose gitaarbegeleiding bij pakkende, puntige songs met prachtige, puntige teksten. Ze gaan over liefde, maar dan vanuit een heel verranssende invalshoek. Deze heren bewijzen dat je voor mooie muziek niet meer nodig hebt dan twee stembanden en zes gitaarsnaren.
Hoe zie je de Overijsselse muziekscene op dit moment?
Worstelend met het virus; zoals alle sectoren. Daar komt bij dat de afgelopen decennia is door instellingen en (lokale) overheden, onder de noemer van “investeren in cultuur”, heel veel geïnvesteerd in vastgoed. Een gigantisch groot deel van het budget van veel culturele instellingen gaat naar aflossing, exploitatie, hypotheek, onderhoud, verwarming etc. etc. van hun gebouwen. Helemaal aan het eind van het rijtje komt dan ook nog een post voor de programmering.
Daar heeft De Tor gelukkig geen last van: wij zitten niet in een fraai, onder architectuur gebouwd prestige-object maar organiseren al vijftig jaar (!) onze concerten in twee voormalige rijtjeshuizen in de Walstraat in Enschede.
Welke aankomend evenement zou je graag willen tippen?
Alle evenementen die überhaupt doorgang kunnen vinden.