Medewerker van de Maand: Hans van der Velden

In Overijssel werken we met veel partijen samen om het Overijssels talent zichtbaar te maken. Maar wie zijn de mensen achter de schermen die hier hun steentje aan bijdragen? In onze rubriek: ‘Medewerker van de Maand’ zetten we elke maand iemand van ‘achter de schermen’ uit de Overijsselse muziekscene in de spotlight. Deze maand is het de eer aan Hans van der Velden.

Waar ben je werkzaam in de Overijsselse muziekscene?
Vooral thuis en als vrijwilliger bij Cultuurcentrum De Pol in Diepenheim. In onze woning in Goor organiseren wij sinds 2010 huiskamerconcerten. Voornamelijk experimentele muziek, drone, ambient, improv en soundscapes. In de  afgelopen 10 jaar hebben wij > 40 artiesten van over de hele wereld mogen ontvangen in onze kleine maar gezellige woonkamer. Het gaat te ver om ze allemaal te noemen, maar ik ga er toch een aantal noemen; thisquietarmy, Aidan Baker (canada), Unii (japan), GUIGUISUISUI (china), Stereocilia (engeland), Machinefabriek, Modelbau, Veni Om, Orphax, Transtilla (nederland), N en [BOLT] (duitsland), Mytrip (bulgarije), The Star Pillow en Sarram (italië). Met vrijwel alle artiesten hebben wij nog regelmatig contact en zijn er mooie vriendschappen ontstaan. Ongeveer 3 á 4 keer per jaar kunnen wij rekenen op een vaste groep bezoekers die hun weg weet te vinden naar Goor voor een avond huiskamermuziek. Aangezien ik voor het jubileumjaar 2020 wel iets speciaals in gedachten had heeft het allemaal (door voor iedereen bekende oorzaak) anders moeten zijn. Het laatste huiskamerconcert dateert alweer van februari, in mei hadden wij Stereocilia en Alder & Ash gepland staan.

Naast de huiskamer concerten organiseer ik ook het H.A.N.S festival. H.A.N.S staat voor, Harmonics And Non-adaptive Sounds, de letters van mijn voornaam. De naamgever van het festival is een goede vriend van mij, muzikaal actief onder de naam From the Fields. Wat vervolgens weer de letterlijke vertaling is van mijn achternaam.

Het eerste H.A.N.S festival heb ik in 2015 georganiseerd in De Reggehof in Goor. Aanleiding hiervoor was het eerste lustrum 5 jaar huiskamer muziek. De tweede en derde editie van het festival vonden plaats in Cultuurcentrum de Pol in Diepenheim. In Diepenheim hadden ze gehoord van een festival in Goor. Verrast door de line-up en onder de indruk van ‘mijn organisatie talent’ hebben zij daarop besloten mij de tweede editie in Diepenheim te laten houden. In de veel kleinere zaal en diverse andere ruimtes van De Pol heb ik in 2018 een festival kunnen organiseren met kunst en muziek. Kunstfotografe Patricia van de Camp uit Goor, Kunstschilder Marcel Herms uit Deventer, fotograaf (bouwer van dia-installaties) Reinold Boogaard uit Rotterdam exposeerden hun werk op de klanken van onder andere N+[BOLT], Nadja, Ben Bertrand en Dead Neanderthals. Het derde festival vond plaats op 12 oktober 2019. Een 4e editie zal mogelijk begin 2021 het licht zien.

Hoe ben je in de muziekscene terecht gekomen?
Al op jonge leeftijd snuffelde ik door de platenkast van mijn oudere broer, wat overigens door hem niet op prijs werd gesteld. Snel daarna kreeg ik een voorkeur voor rockmuziek, de groep Queen werd mijn eerste echte muzikale liefde. En ja, dan wil je meer, ruiger, harder, sneller, weer trager, rebels, tegendraads en experimenteel. Ik luister heel veel, en veel verschillende muziek. Nu nog steeds vallen er met de regelmaat van klok pakketjes van over de hele wereld bij ons op de deurmat. Hopelijk gaat dat nooit over want de liefde voor muziek heeft er in 2010 wel toe geleid dat wij ons eerste huiskamer concert konden organiseren.

Door het organiseren van huiskamer concerten kwam ik erachter dat hier mij kracht lag. Ik maak snel en makkelijk contact met artiesten die ik graag bij ons thuis wilde horen en zien. Het duurde dus ook maar even voordat artiesten ons gingen benaderen om in Goor te mogen komen spelen. Ik krijg er overigens nog steeds een kick van als ik een tourschema van thisquietarmy uit 2014 zie; onder andere Berlijn, Leipzig, Kopenhagen, Bremen, Hamburg, Zurich, Parijs en Goor. Ja, bij Hans en Mieke in Goor was het goed vertoeven voor dolende muzikanten! De huiskamerconcerten werden vervolgens een festival wat vervolgens leidde tot een eigen platenlabel. Sinds april 2019 bestier ik Norwegianism Records. Een klein label wat in 2011 opgericht is door Otto Kokke en René Aquarius die tezamen het free-jazz duo Dead Neanderthals vormen. Beide heren besloten eind 2018 dat ze geen tijd meer konden vinden voor het label zonder dat dit ten koste zou gaan van hun band. Ik bedacht mij géén twee keer en stelde voor het label over te nemen. Sinds de ‘overname’ heb ik 4 cd’s uitgebracht.

  • Steppe – thisquietarmy & Tom Malmendier
  • Nightcrawlers – Modelbau
  • To Nothingness… – Chöd
  • Remedies for a foggy day – Daimon

In het begin had ik woeste plannen en wilde ik elke maand 2 á 3 een nieuwe releases de wereld in slingeren. Nu ruim een jaar verder merk ik dat minder makkelijk is dan verwacht.  De balans tussen kansen, beschikbare tijd en geld is een lastige. Er zullen in de toekomst zeker meer releases via Norwegianism Records te verwachten zijn.

Hoe ziet een gemiddelde werkweek er uit voor jou?
Niet echt heel spannend. Naast mijn fulltime job, echtgenoot van Mieke, vader van Robin en Jamie probeer ik vooral veel muziek te ontdekken en te beluisteren. Rondom huiskamerconcerten en het organiseren van het festival ben ik vooral achter mijn laptop te vinden. Ik probeer, voor mij interessante, concerten mee te pikken maar heb vooral geen druk sociaal leven. Als vrijwilliger van de muziekprogramma groep van De Pol komen we een paar keer per jaar samen om ‘leuke’ dingen te organiseren. Beslist geen experimentele muziek maar vooral popmuziek, lokaal talent en cover bands.

Op wat voor moment uit je carrière ben je het meest trots tot nu toe?
Dat moet toch wel het eerste H.A.N.S festival en het label Norwegianism Records zijn.

Hoe ontdek jij nieuw talent in de regio?
Voornamelijk via social media en nieuwsbrieven van zalen, theaters en bandjes.

Welk Overijssels talent zou jij momenteel in de spotlight willen zetten?
Dat vind ik een lastige vraag, veel van de artiesten die ik bewonder komen vaak van ver. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen talent in Overijssel is. Als ik dan toch een naam moet noemen dan wordt het Dotlights. Dotlights is het eenmansproject van gitarist Casper Rossing uit Hengelo. Met gitaar, samples en loops fabriceert hij zijn muziek, die het midden houdt tussen ambient en post-rock. Heerlijk relaxed.

Hoe zie je de Overijsselse muziekscene op dit moment?
Er zijn niet genoeg podia in Overijssel die experimentele muziek durven te programmeren. Veel zalen moeten om te overleven op safe spelen en boeken steeds vaker coverbands of algemene evenementen. Wat Harco in de Perifeer en de Lebuïnus Kerk in Deventer doet verdient veel lof. Hij steekt zijn nek uit om spannende nieuwe muziek te brengen. De liefhebbers weten de weg wel te vinden.

Harco’s vraag aan Hans: “Wat mis je op dit moment het meest om nog beter podium te kunnen bieden aan de artiesten die je boekt?”

Constantere bezoekers aantallen. Het is soms jammer om een artiest voor 6 betalende bezoekers te zien spelen. Aan de andere kant kunnen wij ons, minder goed bezochte, huiskamer optredens herinneren van zeer hoge kwaliteit. Voor het festival zou ik graag meer naamsbekendheid willen zien, een iets grotere regionale aantrekkingskracht (landelijk scoort het festival beter).