Medewerker van de Maand: Freek Ros
In Overijssel werken we met veel partijen samen om het Overijssels talent zichtbaar te maken. Maar wie zijn de mensen die hier hun steentje aan bijdragen? In onze rubriek: ‘Medewerker van de Maand’ zetten we elke maand iemand uit (of met roots in) de Overijsselse muziekscene in de spotlight. Deze maand: Freek Ros. Wat hij doet lees je hieronder!
Waar ben je werkzaam in de Overijsselse muziekscene?
Ik werk voor mijn eigen bedrijf “Oplichters” als zelfstandig lichtontwerper, voor onder andere De Staat, Wende en Altin Gün.
Hoe ben je in de muziekscene terecht gekomen?
Ik ben op mijn 17e als vrijwilliger in een poppodium in Hilversum begonnen als vrijwilliger, ik wilde graag daar iets doen zodat ik ook gratis naar concerten kon. Wat dicht bij de band leek me toen leuker dan bijvoorbeeld achter de bar, dus het werd lichttechniek. Niet veel later heb ik op een functie gesolliciteerd bij Burgerweeshuis, en heb daar veel kunnen leren.
Hoe ziet een gemiddelde werkweek er uit voor jou?
Het verschilt nog al, maar ik probeer veel te touren, en dan tussendoor niet te veel te werken. Ik ben net terug van een tour met De Staat als special guest van Biffy Clyro door lange duitse zalen, en heb nu een weekje vrij. Maar over het algemeen is het wel zo dat ik in het weekend veel shows doe, en die de rest van de week voorbereid.
Op wat voor moment uit je carrière ben je het meest trots tot nu toe?
Toch wel de Staat als afsluiter in de Alpha op Lowlands, toen ik begon was licht doen op Lowlands al wel het ultieme doel, de eerste keer op Lowlands was al in de Alpha, met kyteman’s hiphop-orkest, maar een headline-slot waar je bijna alles naar je hand kan zetten is wel echt heel tof, als dan alles op zijn plek valt van iets waar we jarenlang aan gebouwd hebben dan is dat heel fijn.
Hoe ontdek jij nieuw talent in de regio?
Ik vind het leuk om veel te kijken, en probeer ook altijd voorprogramma’s te zien. Als ik iets goed vindt dan onthoud ik het ook altijd wel. Zeker als mensen een eigen geluid hebben dan kan ik het echt waarderen. Ik vind het ook leuk om met nog niet doorgebroken artiesten te werken aan een show, dat heb ik bijvoorbeeld gedaan met Fusus. Naast muzikale talenten vind ik het ook interessant om jonge lichtontwerpers in de gaten te houden, die komen vaak van bijvoorbeeld Deltion in Zwolle, het is een mooi vak en vind het leuk als mensen zich daar op richten.
Welk Overijssels talent zou jij momenteel in de spotlight willen zetten?
Vera Bon, zonder twijfel. Ik vind haar nieuwe sound en de nummers daarin heel goed, Ep komt ergens volgend jaar uit, en ik verwacht daar wel veel van. Verder vind ik haar een goede performer. Ik vind het altijd erg belangrijk dat iets op het podium ook overeind blijft, een leuke song of productie is belangrijk maar ik ga toch altijd voor de live-ervaring. Ik ben ook gecharmeerd van “Oh Whale”.
Hoe zie je de Overijsselse muziekscene op dit moment
Beter en Diverser dan ooit. Ik denk dat de programma’s om talent te laten groeien zijn vruchten afwerpen, en dat het aantal mensen die op professioneel niveau bezig is echt groeit, in heel veel genres.
Welke aankomend evenement zou je graag willen tippen?
Ik zag dat Stuurbaard Bakkebaard in het burgerweehsuis speelt eind november, ik vind hun altijd heel leuk, ze zijn lang weggeweest dus ik ben benieuwd wat ze nu doen.
Vraag van Kristel Nijs aan Freek Ros:
Welke show staat je nog altijd bij, waarvan jij licht hebt gedaan?
Bijna allemaal nog. Ik heb aan veel concerten wel herinneringen. Maar ik vind het leuk dat ik in de jaren in het Burgerweeshuis veel verschillende dingen voorbij heb zien komen, bekend en onbekend, maar bijna allemaal goed. Een bijzondere plek heeft het concert van Solomon Burke in de Lebuinuskerk. Een grote naam met een flinke entourage. Hij wist de kerk als geen andere te bespelend door het tempo en de kracht van zijn nummers aan te passen. Memorabele avond.
Foto: Isabelle Renate La Poutré