Tourmanagement

Tourmanagement, één van de vele werkzaamheden in de muziekindustrie. In deze Q&A neemt Puck Finkers je een dag mee op tour.

🔹Wie ben je en wat doe je? 

Hoi! Ik ben Puck en ik ben producent en cultureel ondernemer. Momenteel ben ik werkzaam als coördinator van de Muziekwerkplaats GrensFrequentie, daarnaast doe ik de productie voor partijen zoals het ArtEZ Conservatorium en het Booster Festival. Mijn ervaring als tourmanager ligt bij mijn tijd als tourmanager bij Jett Rebel en bij mijn huidige werkzaamheden als tourmanager voor Silke Veld. 

🔸Kun je kort uitleggen wat een tourmanager doet? 

Ik denk dat je werkzaamheden per artiest/tour verschillen maar kort gezegd ben je als tourmanager verantwoordelijk voor het zo soepel mogelijk laten verlopen van een tour of show. Jij neemt de zorgen van een artiest weg en zorgt dat alles goed geregeld is en dat je crew weet waar ze aan toe zijn. 

🔹Wat zijn je belangrijkste verantwoordelijkheden tijdens een tour?

Je verantwoordelijkheid als tourmanager begint eigenlijk bij de pre-productie. Je zoekt het contact met de venue. Voorziet ze van de riders en andere benodigde documenten en stemt speciale wensen af van de artiest waarmee je op tournee bent. Verder maak jij als tourmanager de callsheet en stuurt die rond naar je crew. Andere pre-pro kan nog zijn dat je bijvoorbeeld het vervoer moet regelen of een logistieke planning moet maken. In de pre-pro bereid je eigenlijk zo veel mogelijk voor zodat de dag zelf zo soepel mogelijk verloopt. Op de dag zelf ben je dan ook vooral aanspreekpunt voor je eigen crew en de crew van het huis en ben je bezig met het oplossen van eventuele problemen. 

🔸Hoe ziet een typische werkdag eruit op tour? 

Vaak ligt je get-in als tourmanager nog voor die van je crew. Op die manier kun je de mensen van het huis alvast een hand geven, rustig het podium bekijken en alvast een plan maken voor het op-en afgaan, mocht dat nodig zijn. Verder kijk je waar de kleedkamers zijn en of ze zijn voorzien van de eerder aangegeven wensen. Als je crew binnenkomt wijs je die naar het podium en help je eventueel met het uitladen van de techniek. Zodra je artiest binnenkomt wijs je die naar de kleedkamer. 

Gedurende de hele dag houdt je de tijd in de gaten en zorg je dat iedereen op tijd aan het onderdeel op de callsheet begint. Je houdt een oogje in het zeil bij je crew en helpt hen waar nodig. Je behoudt het overzicht en grijpt in wanneer dat moet. 

Tijdens de show kan het zijn dat je nog werkzaamheden hebt. Soms liet ik de tijd weten aan de artiest waarmee ik samen was. Een andere keer kan het tijdens de show even ‘pauze’ voor je zijn. 

Aan het einde van de show zorg je samen met je crew dat alles zo snel mogelijk van het podium af is en weer ingeladen wordt. Je bedankt de mensen van het huis. 

🔹Heb je ervaring nodig om tourmanagemer te worden?

Zelf heb ik aan het conservatorium gestudeerd. Maar ik denk niet dat je per se een opleiding hoeft te volgen. Je moet ergens ervaring op doen. Dit kan via een stage bij een poppodium of festival gaan. Het kan ook zijn dat je bij een act begint als roadie en zo doorgroeit naar tourmanager. Het verschilt echt, maar ik denk wel dat het vooral gaat om ervaring. Je moet bereid zijn eerst wat ‘kutklusjes’ te doen en daarvan te leren, voordat je tourmanager wordt.

🔸Hoe ben jij in dit vak terechtgekomen? 

Ik kwam er tijdens mijn studie aan het conservatorium achter dat ik liever werk achter de schermen dan dat ik zelf op het podium sta. Het conservatorium waaraan ik studeerde heeft een Minor Music Management. Daar leerde ik de beginselen van het produceren en organiseren. Na de minor heb ik binnen de opleiding wat productionele/management taakjes gedaan voor medestudenten. Per toeval kwam ik via Instagram in contact met Jett Rebel. Ik ben toen eerst mee geweest als personal assistant op zijn theatertour en ik ben vanuit daar doorgegroeid tot zijn tourmanager. Daar heb ik veel geleerd over het tourmanagerschap maar ben deels daardoor ook uitgegroeid tot de producent die ik nu ben.

🔹Heb je tips voor mensen die tourmanager willen worden?

Wees ondernemend en zoek zelf naar een plek waar je ervaring op kunt doen. Wanneer je die plek eenmaal hebt gevonden is het belangrijk dat je je beste beentje voorzet. Werk hard, help anderen ook wanneer dat niet per se jouw taak is, vraag om feedback, bied je hulp aan. Profileer je als een persoon waarmee jij zelf ook graag samen wil werken. Een proactieve, vriendelijk, betrokken en betrouwbare houding is in mijn ogen het allerbelangrijkst. Je kunt alles leren als de mensen om je heen graag met je samenwerken. 

🔸Zijn er bepaalde vaardigheden of eigenschappen die je moet hebben?

Zoals ik bij de vorige vraag ook al beschreef is ondernemerschap iets waarover je moet beschikken. Daarnaast is denk ik een sterk analytisch vermogen belangrijk. Je moet kunnen zien waar de gaten vallen in je planning en die op tijd kunnen opvullen. 

🔹Wat verwacht je van een band of artiest om jouw werk makkelijker te maken?

Een duidelijke rider en duidelijke wensen. Als tourmanager voel ik me echt het verlengde van een artiest dus ik vind het prettig wanneer ik de mensen waarmee ik op tour ben door en door ken. Als we de afspraken duidelijk hebben en ik precies weet wat je wensen zijn, hoef ik niet bij elke kleine vraag naar de andere kant van het terrein te lopen om te weten wat je wilt. Dat bespaart tijd maar maakt ook dat je heel hecht met elkaar kunt samenwerken. 

🔸Wat was de grootste uitdaging die je hebt meegemaakt op een tour?

Ik denk dat de eerste twee shows die ik voor Jett Rebel tourmanagede tot nu toe mijn grootste uitdaging zijn geweest. Ik had veel geleerd als PA tijdens de theatertour, maar tourmanager zijn was toch wel echt een totaal andere verantwoordelijkheid. Ik had die eerste twee shows dan ook echt totaal geen idee wat ik aan het doen was. Mijn proactieve houding heeft me destijds gered, denk ik. Alles wat mis ging bij die shows, noteerde ik voor mezelf zodat het de volgende keren soepel zou verlopen.

🔹Meer weten over tourmanagement of heb je specifieke vragen? Stuur Puck dan een DM!