TikTok tips voor muzikanten, hoe zet je het in? Met tips van Nikita Nuijten en Geosy Kleefman
TikTok meenemen in je release strategie of om een community op te gaan bouwen. Hoe zet je het platform in op een manier die voor jou werkt? Je leest het hieronder met tips van Nikita Nuijten en Geosy Kleefman!
Danspasjes? Neh. Memes? Neh. Video schieten van jezelf op een mooie plek waar je je nieuwe liedje speelt? Juist. Er zijn talloze manieren om TikTok in te zetten voor jouw muziek. We gaan in dit artikel in gesprek met Nikita Nuijten, werkzaam voor Hedon Zwolle en Geosy Kleefman die je onder andere kunt kennen van Geosy of GIRLSGIRLSGIRLS.
Nikita, even kort voorstellen, Wie ben je en wat kun je ons vertellen over TikTok?
Dat is een hele goeie. Ik ben Nikita en ik ben contentmarketeer bij Hedon Zwolle. Hier promoot ik shows van artiesten van alle kalibers.
Waarom is TikTok een goed idee?
TikTok is een erg interactief platform. Dit betekent dat jij als artiest de mogelijkheid hebt jezelf dichter bij je publiek te brengen. Mensen voelen graag een connectie met de muziek waar ze naar luisteren. Instagram is door de jaren heen veel ‘cleaner’ geworden dan het was. TikTok is het nieuwere platform waar je je publiek op een authentiekere manier kunt bereiken, zonder dat zij zich voelen alsof er alleen maar naar hen gepromoot wordt.
Als je overweegt een TikTok pagina te starten specifiek gericht op jouw muziek, zijn er een paar dingen waar je rekening mee moet houden. Probeer niet blind in het diepe te duiken, maar doe eerst onderzoek. Stel jezelf vooral de vragen Wat, Waarom, en Hoe.
- –Wat wil ik vertellen met mijn muziek? Waarom wil ik dat vertellen? En hoe wil ik dat vertolken?
- –Wat is het verhaal achter deze specifieke track? Waarom heb ik deze zo geschreven? En hoe heb ik dat gedaan?
- –Wat wil ik laten zien op TikTok? Waarom wil dat specifiek op TikTok laten zien? En hoe ga ik dat doen?
Probeer dit soort vragen in elke stap van je proces toe te passen. Wie ben jij, wat is jouw verhaal, en welk deel van dat verhaal wil je delen met jouw publiek? Op deze manier bestaat de mogelijkheid dat er ideeën voor content spontaan naar boven komen. ‘Wat is het verhaal achter deze specifieke track?’ Vertel het. Neem het publiek mee in dit verhaal.
Content
Invulling van content verschilt voor iedereen. Er is een bepaald level intimiteit dat er hedendaags wordt verwacht van artiesten om een audience op te bouwen. Maar wellicht is dat niet jouw ding, en wil je juist een mysterieus figuur zijn, en wil je je teksten openlaten voor eigen interpretatie. Dit kan allemaal deel uitmaken van het denkproces achter de content die je plaatst.
Ook als ‘mysterieuze’ artiest kun je actief zijn op socials, maar dit kan op een andere manier dan iemand die het publiek meeneemt in elke stap van hun proces, van songwriting tot release.
Het belangrijkste deel in dit denkproces is het kennen van de doelgroep die je probeert te bereiken. Voor wie is jouw muziek? Ben je hier nog niet zeker over, dan is dit een essentiële eerste stap voor het verbreden van je publiek.
Hierin kan het ook een goed idee zijn om een soort ‘concurrentie’ onderzoek te doen. Kijk naar artiesten die eenzelfde soort muziek maken, voor hetzelfde publiek wat jij probeert te bereiken. Hoe doen zij dit? Zitten zij op TikTok? Zo niet, kun je invullen waarom dit zo is?
Wat TikTok interessant maakt voor artiesten, naast de connectie met het publiek, is dat elke video de kans heeft om spontaan viraal te gaan. Het algoritme van TikTok is tot op deze dag erg complex om te begrijpen, en waarom bepaalde video’s het wel goed doen en anderen niet is een vraag die lastig te beantwoorden is. Voel je dan ook niet gedemotiveerd als video’s het ‘slecht’ doen. Naast het gebruik van de juiste hashtags, wat weer een belangrijk ding is voor het algoritme, heb je vrij weinig invloed op hoe goed video’s het doen.
Authenticiteit
De belangrijkste tips die ik artiesten die willen beginnen met TikTok mee kan geven zijn als volgt: wees authentiek en probeer consistent te zijn. Het publiek op TikTok heeft een goede neus voor alles wat naar promo ruikt, en hier meteen op door scrollen. Als iemand het idee heeft dat jij iets probeert te ‘verkopen’, zal hun interesse per direct verwateren. Dit is een lastige lijn om voor jezelf te trekken. Natuurlijk wil je jezelf als artiest verkopen aan het publiek, maar hoe doe je dit op een manier waar het authentiek voelt? Probeer vooral jezelf te zijn, hoe afgezaagd dat ook mag klinken.
Authenticiteit verschilt natuurlijk per persoon. Voor de een kan dit betekenen dat jij jouw hele songwriting proces deelt met het publiek, alle verhalen, hoe persoonlijk ze ook zijn, te delen. Voor de ander kan dit betekenen dat je meegaat in video’s die op dit moment trending zijn, of door comedy te verwerken in video’s met jouw track als achtergrondmuziek.
Bij trending video’s komt nog een punt. Probeer jezelf bekend te maken met TikTok. Spendeer tijd op de app om te zien wat het algemene publiek leuk vindt, wat jij zelf leuk vindt. Het algoritme leent zich ernaar dat hoe meer je kijkt, hoe meer de video’s op je For You Page naar jouw smaak aangepast zijn.
Consistentie
Consistent posten is iets wat het algoritme op prijs stelt, dus probeer dit aan te houden. Maak een planning met wanneer je welke video plaatst. Dit betekent niet dat je per se elke dag om 15:00 een video moet posten, maar probeer wel zoveel mogelijk te posten, wat voor jou reëel en haalbaar is. Het beste voor het algoritme is dagelijkse video’s, maar daar heeft bijna niemand tijd voor. Een minimum van 3
video’s per week is een iets haalbaarder doel, ook al kan dat in het begin alsnog als heel veel lijken. Probeer in ieder geval niet lange periodes van stilte te hebben op je profiel, sinds je dan opnieuw in het algoritme gegooid wordt en dus opnieuw publiek moet bereiken wat wellicht je video’s eerder had gezien als je consistenter was. Dit lijkt allemaal veel info, maar probeer vooral te doen waar jij zelf comfortabel mee bent. Hier nog eens de belangrijkste punten op een rijtje:
- -Stel jezelf de vragen Wat, Waarom, en Hoe
- -Ken jezelf en je doelgroep
- -Doe een concurrentieanalyse
- -Maak jezelf bekend met TikTok
- -Wees authentiek
- -Probeer consistent te zijn
De drempel om te beginnen met TikTok mag dan hoog lijken, maar dat is het leuke, je kunt gewoon dingen blijven proberen tot je vindt wat jij wilt vertellen en laten zien. Maak gewoon een profiel en kijk waar dit je naartoe brengt!
Next step
Oké! Je bent ready en je wilt beginnen met het maken van Tiktoks. Waar begin je en hoe doen anderen dat precies? Geosy Kleefman is frontman bij GIRLSGIRLSGIRLS en brengt sinds kort ook songs uit onder zijn eigen naam ”Geosy”. Vroeger keek hij op Youtube vaak naar poppunk covers van bekende pop liedjes en besloot dit op Tiktok te gaan proberen… en niet zonder succes. Hij ging hij een aantal keren viral met het coveren van bekende Nederlandstalige liedjes in een Emo/Poppunk jasje zoals ”Dat Heb Jij Gedaan” van Meau.
Door het maken van deze cover video’s heeft Geosy zijn ”niche” gevonden. Namelijk mensen die fan zijn van het genre waarin hij werkt. Doordat hij met deze video’s een redelijke following heeft op weten te bouwen is het dus een kwestie van proberen om je eigen muziek ook aan de man te krijgen op het platform. De meeste mensen die hem volgen zijn hem gaan volgen voor de covers die hij maakt maar aangezien zijn eigen muziek ook in hetzelfde straatje ligt als de covers die hij post kan hij zijn publiek ook kennis laten maken met zijn eigen muziek.
Geosy vertelt dat zijn doelgroep zeker groter is geworden sinds hij gebruik maakt van Tiktok. Hier komt ook weer het algoritme van TikTok terug in beeld. Als een gebruiker video’s liked krijgt de gebruiker steeds meer van dezelfde soort video’s te zien. Super handig voor jou als artiest om doormiddel van dit algoritme je doelgroep te vinden.
”Het is soms ook wel een beetje geluk hebben want het algoritme zorgt ervoor dat je video’s bij de juiste mensen terecht komen”.
Als tip geeft Geosy mee: Als jij iéts kan geven wat super specifiek is en wat anderen niet doen, gaan mensen je wel volgen. Het is dus belangrijk om je niche te vinden op het platform. Probeer zoveel mogelijk verschillende dingen uit en houd bij welke video’s het goed doen. Dit format zou je kunnen uitbreiden en op deze manier kun je je following vergroten. Probeer dus vooral zoveel mogelijk dingen uit en wees niet bang om heel veel te posten. Vooral op Tiktok kun je prima meerdere keren per dag posten. Als een video niet werkt zien toch maart heel weinig mensen het. Als iets wel werkt heb je geluk en kun je opeens veel mensen aan je binden.
Ook kun je Tiktok prima meenemen in je release plan. Gooi niet meteen een video online met ”Dit is het en het komt volgende week uit”. Dan geef je eigenlijk al teveel weg van je nieuwe muziek. Wat je zou kunnen doen is het opsplitsen in kleinere delen: ”Ik heb een idee voor een liedje, dit is de gitaar riff”. Volgende video gaat over je artwork, de video er na een stukje refrein etc etc. Hoe dichter je bij je release komt, hoe meer je vrij kunt geven als promotie.
Ben je benieuwd naar Geosy zijn Tiktok video’s? Check het hieronder!