Submithub & Groover: pitch je nieuwe release!
Het pitchen van muziek aan playlisters en bloggers. Waar begin je? Wat heb je er aan en werkt het echt?
*UPDATED: Lees de nieuwste updates onderaan het artikel.
Over een maand komt je nieuwe single, EP of album uit. Je wilt er dan natuurlijk voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit gaan luisteren, opslaan en delen. Dat is niet altijd even makkelijk om voor elkaar te krijgen, vooral niet als je nog geen support krijgt vanuit Spotify zelf (lees editorial playlists).
In dit artikel gaan we het hebben over platforms als Submithub en Groover. Vooraf willen we je zeggen dat dit artikel is geschreven op basis van persoonlijke ervaringen en algemene informatie dat over de platforms te vinden is. Beide platforms geven geen garantie tot duizenden streams of goede blogposts over je muziek.
Wat zijn Submithub en Groover voor platforms?
SubmitHub is eind 2015 opgericht door muziek blogger Jason Grishkoff (Indie Shuffle) met als doel om artiesten en smaakmakers op een efficiënte en transparante manier met elkaar te verbinden. Groover is ontstaan in 2018, het platform verbindt gebruikers aan radio stations, playlisters, bloggers en labels. In dit artikel plaatsen we deze 2 platforms naast elkaar omdat ze vrij veel op elkaar lijken. Welke je kiest is dus volledig aan jou zelf. Via de websites van beide partijen vindt je meer informatie.
Hoe werkt het?
Om te beginnen ga je bepalen wat voor budget je hebt voor het pitchen van je muziek aan bloggers, playlisters, radio stations en playlisters. We noemen de hele rij op omdat er anders eventuele verwarring kan ontstaan namelijk.
”Betalen om in playlists te komen die je 100.000 streams beloven, dat is toch bad news?”
Ja dat is zeker bad news. Alleen werken deze platforms dus net even anders.
Je kunt bij beide websites kiezen hoeveel credits je koopt. Met deze credits kun je je muziek gaan pitchen bij allerlei soorten mensen. Ik noemde ze al op, maar dat zijn dus onder andere playlisters, bloggers, YouTube channels en radio stations. Je koopt dus absoluut geen streams, maar je plugt je muziek bij allerlei mensen en organisaties.
stap 1: Upload je track(s)
Hier begint het mee. Je upload je muziek doormiddel van een soundcloud link/mp3 op het platform. Daarna upload je je albumcover en geef je aan of de track al gereleased is of nog niet. (Tip: Pitch je muziek +- 4 weken vóór het uit is). Daarna geef je de titel op en kun je in het kort wat vertellen over je track. Hou dit kort en maak er geen eindeloos verhaal van. Zorg voor een snelle, duidelijke pitch die de luisteraar extra informatie over jouw muziek geeft.
Stap 2: Kiezen naar wie je je muziek gaat sturen
Er zitten op beide platforms honderden, dan niet duizenden curators. Aan jou de taak om te gaan zoeken naar de mensen die jij wilt bereiken. Het is goed om te kijken naar je slagingskansen. Op Submithub kun jij bij de pagina van een curator kijken wat voor muziek diegene vooral deelt en hoevaak er iets gedeeld wordt. Aangezien je waarschijnlijk geen oneindig budget hebt is het dus een goed idee om je te verdiepen in de platforms waar jij je muziek heen stuurt. Dit, zodat je slagingskans misschien wat hoger ligt. Het is namelijk geen garantie dat de curator/platform waar jij je muziek pitch, er ook daadwerkelijk wat mee doet. Wat ze wel doen is altijd (meestal altijd) feedback geven op je track en op de productie. Wat mij betreft ook zeker waardevol!
Nog een tip: Neem in je campagne zowel grotere curators als kleinere bloggers mee. Super vet als een YouTube channel met 300k subscribers je deelt, maar ook heel nuttig als die indie blogger uit Engeland een review over jou schrijft op zijn blog wat jij vervolgens weer naar boekers kan sturen. Je kunt op de pagina’s van de curators de score bekijken die ze hebben. Kies vooral de platforms uit die goed voelen, maar let wel een beetje op of ze goed beoordeeld worden.
Bron: www.mp3hugger.com (indieblog sinds 2005 uit Ierland)
Stap 3: Je pitch
Wees kort maar krachtig. Waar gaat je liedje over? Waarom zou het liedje goed bij dit platform passen? In je pagina bio kun je alles over jezelf vertellen en 9/10 keer leest een curator die ook wel even. Maar in je pitch wil je echt kort maar krachtig zijn. Wat ook kan helpen is pinpointen waar de beste stukken van je nummer zitten in de track. Laat ook zien dat je je hebt verdiept in het platform waar je het heen stuurt.
Stap 4: Versturen en fingers crossed.
Je bent klaar en je kunt op ”verzenden” drukken. Nu is het afwachten. Spannend, maar wees ook realistisch. Als je je muziek plugt bij de radio krijg je ook niet altijd ”ja” te horen. Hetzelfde geldt voor dit soort platforms. Schrik niet als je bij de eerste pogingen vaker een nee dan een ja te horen krijgt. Dit hoort er bij! En als je wel een plek krijgt op een vette blog, playlist of channel dan van harte gefeliciteerd!
Wil je meer tips voor het gebruiken van Submithub of Groover? Check dan deze video ook eens.
Met de marketing van je muziek kun je natuurlijk alle kanten op. Benieuwd? Lees dan deze artikelen ook eens!
UPDATES:
- Op Submithub kun je nu de Playlist Checker gebruiken. Als je je lijst hebt gemaakt bij welke curators en playlists je je nieuwe muziek wilt pitchen kun je deze gebruiken of de playlist legitiem is. Zo voorkom je dat je muziek in bot playlists komt.
- Je kunt rechtstreeks vanuit Submithub een meta advertentie laten maken om je muziek zo verder te verspreiden. Dit doe je via Links.
- Vindt je het lastig om te bepalen onder welk genre je je nummers wilt pitchen? Dan kun je de AI tool van submithub gebruiken om dit te checken. Dat doe je hier. Door dit te doen vergroot je je kans om gedeeld te worden door curators omdat je selectiever kunt zoeken op platforms die bij jouw genre passen.
Groover heeft ook een Groover Services update gehad.
- Je kunt er nu terecht om ads te laten maken, je kunt iemand inhuren een passende bio voor je te schrijven en je kunt zelfs een pitch laten maken om je kansen te vergroten om in editorial playlists van Spotify te komen. Nogmaals, dit zijn geen garanties! Check Groover Services hier!