Streaming Royalties (met Dotlights)

🔸 Geld verdienen met je muziek? Dat kan op verschillende manieren. In dit artikel zoomen we in op streaming royalties. We spreken met Casper van Dotlights over zijn ervaringen hiermee!
Casper, wie ben je en wat doe je?
Ik ben Casper, ik ben gitarist, beatmaker, producer en breng sinds 2013 muziek uit onder de naam Dotlights. Ik maak relaxte, instrumentale beats waarin ik een brug probeer te slaan tussen downtempo en lofi hiphop en ben op die manier de lofi scene ingerold. Dat soort muziek is enorm populair op streamingdiensten en de inkomsten uit streaming zijn een groot deel van hoe ik geld verdien met muziek.
Voor de mensen die het niet weten, wat zijn streaming royalties?
In de basis kun je streaming royalties zien als een vergoeding die je krijgt op het moment dat jouw muziek wordt beluisterd / gestreamd op DSPs (Digital Streaming Platforms) als Spotify, Apple Music, Youtube, etc. Dus voor elke stream krijg je een klein beetje geld. Maar het is niet zo dat je je tracks rechtstreeks bij DSPs aanlevert en dat zij je uitbetalen. Meestal zit daar nog een partij tussen, zoals een label of distributeur. Zij innen de royalties voor jou, nemen een percentage of fee en je krijgt dan via je label of distributeur uitbetaald. Het is gebruikelijk dat zo’n partij je een maandelijks statement geeft waarop je kunt zien hoeveel royalties je verdiend hebt, waar ze vandaan komen en hoe dat is opgebouwd.
Wat krijg je ongeveer per stream?
Dat verschilt per DSP en hangt ook af van factoren als in welk land de luisteraar zit en natuurlijk de deal die je hebt met je label en/of distributeur, maar in de regel kun je zeggen: fracties van een cent. Apple Music en Tidal hebben de naam dat ze meer per stream betalen dan bijvoorbeeld Spotify, Amazon of Youtube. Daarnaast hebben platforms soms nog specifieke regels die de hoogte van je royalties beïnvloeden. Zo betaalt Apple Music een hogere rate voor tracks die beschikbaar zijn in spatial audio en heeft Spotify onlangs een nieuwe regel ingevoerd die ervoor zorgt dat tracks die minder dan 1000 streams kregen in het afgelopen jaar niet meegenomen worden bij het uitkeren van royalties.
Hoe zit het als je nummer een collab met een andere artiest is? Kun je iets vertellen over splits?
Ja, in de scene waarin ik zit is het gebruikelijk om bij een samenwerking de split evenredig te verdelen over de artist royalties. Als ik met 1 ander samenwerk is dat dus 50-50, als we met zijn drieën zijn 33-33-33 etc. En artist royalties betekent dat het label of de distributeur eerst zijn deel neemt en de rest volgt de verdeling. Dus stel ik werk samen met een andere artiest, we splitten 50-50 en de distributeur neemt 10%, dan krijgen we elk de helft van de overgebleven 90%, dus 45% van de totaal uitgekeerde royalties.
Hoe zit het met labels? Wat houden zij ongeveer in?
Dat verschilt. Binnen mijn genre ken ik labels die 20% of 30% nemen, maar ik heb ook weleens een contract ontvangen waarin stond dat 65% naar het label zou gaan. Dat contract heb ik toen niet getekend, al was dat niet alleen vanwege die verdeling. Als je met een label gaat werken, staar je niet blind op het percentage dat het label neemt, maar lees het contract kritisch door. Overweeg bijvoorbeeld of je akkoord gaat met het afstaan van master- en publishingrechten en bedenk wat je daarvoor terugkrijgt. Registreer je werk daarnaast altijd bij een PRO (zoals Buma), zelfs als je label de publishing voor je regelt.
Let op: Streamingroyalty’s zijn opgedeeld in publishing- en masterroyalty’s. Controleer contracten daarom goed, vooral wie het masterrecht krijgt als je je song uit handen geeft.
Masterroyalty’s zijn inkomsten die voortkomen uit het gebruik van de opname (master) van een liedje, zoals streams, downloads of fysieke verkopen, en gaan meestal naar degene die de opname bezit (bijvoorbeeld het label dus).
Wat als je royalties vanuit een buitenlandse samenwerking komen?
Dat maakt in mijn ervaring niets uit. Ik werk voor releases die ik zonder label doe samen met Downtown, eerder DashGo, en heb voor die tijd een periode met Symphonic gewerkt. Allemaal Amerikaanse distributeurs die gewoon naar Nederlandse rekeningen uitbetalen. Het enige dat je extra moet doen is een belastingformulier van de IRS invullen.
Hoe zit het met belastingen?
Ik zeg je eerlijk, ik geef alles netjes op want heb geen zin in gedoe met de Belastingdienst. Ik ben een eenmanszaak en hou m’n administratie bij, draag gewoon netjes BTW af en geef mijn inkomsten uit royalties op in de jaarlijkse aangifte.
Heb je tips voor artiesten die net gaan uitbrengen? Wat moeten zij in de gaten houden?
Ja ik denk begin gewoon lekker met uitbrengen! Als je het zelf doet zijn er services als DistroKid die je kunt gebruiken om je muziek op alle grote en kleine DSPs te krijgen. Als je met labels wil gaan werken, lees je contract goed en laat hem eventueel checken door iemand die er verstand van heeft. Zorg dat je weg blijft van shady labels die streams kopen of vage kosten recoupen op jouw royalties. Als je met anderen samenwerkt, maak dan duidelijke afspraken over splits voordat je tracks uitbrengt.
Extra
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk verdienen aan je muziek. Meer streams houdt dan ook in dat je meer gelden ontvangt voor je muziek. Heb je tips nodig over het verspreiden van je muziek? Check dan dit artikel!
🔸Benieuwd naar de muziek van Dotlights? Klik dan hier!
🔹Let op: Dit artikel is gebaseerd op de ervaringen van 1 artiest. Wil je meer weten of hoe het zit met jouw streaming royalties? Neem dan contact op met je distributeur of label.