Plugins, VST’s & Sounddesign tips van (ex) NEW producers Faffi & Sam Waitin

In dit artikel nemen we je mee in de wereld van sounddesign. We vroegen twee (ex) Nieuwe Elektronische Waar producers SAM WAITIN en Faffi om hun tips op het gebied van productie en de vetste plugins van 2023.

Sam Weytingh is een artiest en muziekproducer uit Deventer. Zijn liefde en passie voor video game muziek uit de jaren 90 hebben hem geïnspireerd om SAM WAITIN te creëren. Geïnspireerd door legendarische componisten als Naofumi Hataya en Hideki Naganuma brengt hij een moderne maar authentieke kijk aan een stijl waar hij van houdt.

Door moderne technologie is het makkelijker dan ooit om vette geluiden te maken. Er zijn vrijwel geen limieten meer om iets te creëren wat je in je hoofd hebt zitten. Ik ben echter van de mening dat de limieten op hardware en software van vroeger iets toevoegden aan het geluid, met name karakter.

Ik ben zelf ontzettend grote fan van elektronische muziek die gemaakt is voor games uit de jaren 90. Een grote reden daarvoor is dat producers destijds met de limieten van hardware en software moesten omgaan om toch iets te maken wat klonk als een vette elektronische plaat. Ze hadden gewoon niet de luxe om alles schoon te laten klinken en de meest uitgebreide sample libraries te gebruiken.

De limieten zorgden juist voor creatieve oplossingen en is uiteindelijk wat we nu beschouwen als de ‘sound of the 90s’. Maar hoe zorg je er nou voor dat je dat karakter terugbrengt? Nou, door dus met terugwerkende kracht je zelf te limiteren op vergelijkbare manieren als producers van die tijd!

Niet alleen zorgt het terugbrengen van deze ‘imperfecties’ ervoor dat je geluid authentieker gaat klinken, je kunt op kleinere schaal de limieten toepassen voor hele interessante hybrides tussen modern en oud! Bring down the hi-fi. We zijn nu gewend genoeg ruimte te hebben om alles in de hoogste kwaliteit op te slaan. Vroeger was dat privilege er niet. Er was in de digitale wereld maar een beperkte hoeveelheid megabytes of soms zelfs kilobytes beschikbaar voor audio. Om ruimte te besparen moesten audio files in grootte gecomprimeerd worden. Vaak werd dit gedaan door het verlagen van de Sample Rate en Bit Depth van het geluid. Dit zorgde ervoor dat er weinig dynamisch bereik beschikbaar was en er veel aliasing plaats vond. Een goede manier om dit effect in een moderne DAW na te bootsen is om een goede bit-crusher of downsampler te gebruiken. Een (Gratis!) bit-crusher die beide kan die ik zeker aanraad is:

Krush van Tritik: Ik raad ook aan om de Dry knop volledig uit te zetten. Zo wordt het meer een soort retro filter waar je volledige sound doorheen gaat! Ik ben zelfs zo gek om Krush parallel op de low-mids tot high-end van mijn master chain te gooien. Door vanaf begins af aan al een absoluut limiet te zetten op de high-end en bitdepth van mijn track moet ik er creatief mee leren omgaan en krijgt het een erg authentieke en unieke sound, net zoals vroeger!

Andere plugins die helpen een old-school karakter te geven aan een sound: D16 Group Decimort 2, XLN Audio RC-20 en Arturia Tape MELLO-FI.

Limit your tools: Producers uit de jaren 90 hadden geen Serum. Als je dus probeert een klassieke sound na te maken is het misschien een beter idee om te kijken waar dat geluid oorspronkelijk vandaan komt. Een groot deel van de geluiden in muziek uit de jaren 90 komt uit apparaten van Roland en Korg. Veelgebruikte synthezisers uit de tijd waren de Korg M1, Roland JV-1080 en D-50. Al deze synths hebben digitale versies die je kunt kopen of huren. Scroll maar eens door de preset lijst heen en je zult versteld staan van de hoeveelheid geluiden die je herkent, en een hele boel vette die je niet kent! Door de geluiden uit deze synthesizers te combineren met moderne effecten krijg je waanzinnig vette hybrides tussen nu en vroeger. Andere te gekke 90s staples: Roland TR-909 & Korg Wavestation

Wil je Sam Waitin zijn muziek checken? Klik dan hier!

Thomas de Graaf is producer en werkzaam onder de naam ‘Faffi’. Na af te studeren aan ArtEZ Conservatorium en ervaring op te doen in de iconische Wisseloord Studios heeft hij een mooie hoek voor zichzelf weten te creëeren in de muziekindustrie. Hij maakt alles van Hip-Hop tot Pop en Dance tot Avant Garde. Dit doet hij voor artiesten wereldwijd, voor reclames, voor games en natuurlijk voor zijn eigen plezier. Het doel blijft altijd hetzelfde: om een grensverleggend eindproduct te maken!

Lossy is more

Mijn generatie is opgegroeid online. Hier kom je constant audio van lage kwaliteit tegen. Niet al te lang geleden had iedereen een MP3 speler die volstond met van YouTube geripte muziek. Dat klonk natuurlijk nergens naar, maar de muziek werd er niet minder leuk van!

Over de jaren zijn we gewend geraakt aan het geluid van ‘slechte’ audio. En ik denk dat we er stiekem hartstikke nostalgisch voor zijn. Deze lage kwaliteit audio heet ‘lossy’.

Lossy audio codecs zoals AAC, OGG en natuurlijk MP3 zijn er om audio in een zo klein mogelijk bestand op te slaan. Dit wordt gedaan door de audio te comprimeren: er wordt ‘onhoorbare’ data weggehaald. Hierdoor ruil je een stukje diepte en definitie in de muziek in voor een makkelijker te hanteren file. Maar wanneer je dit proces overdrijft kan het zorgen voor hele coole effecten! Ah, nu wordt het pas leuk.

Wanneer je een geluid helemaal kapot degradeert kan er van alles gebeuren. Boventonen gaan piepen, het stereobeeld wordt op z’n kop gegooid, het kan klinken alsof je onderwater bent en het kan alles omtoveren tot sci-fi geluiden! De mogelijkheden zijn eindeloos en de leukste resultaten komen uit eindeloos experimenteren.

Dit zijn een aantal van de tools die ik daarvoor gebruik:

Unfiltered Audio – SpecOps: Deze plug-in is een monster wanneer het gaat om spectrale audio effecten. Je kan het frequentie spectrum tot van alles ermee kneden.

Het is een multi-effect met allerlei verschillende algoritmen. Zo kun je met ‘MP3ify’, ‘Smear’ en ‘Glitch Bubbler’ een geluid al snel hyper-digitaal maken en springt alle smerigheid van computermuziek er zo uit. Zo gebruik ik bijvoorbeeld ‘Noisify’ om snares en claps een apart, onrealistisch stereo effect te geven. Dit is een manier waarop de plug-in je een ”lossy” randje kan geven. Effecten als ‘Glitch Freeze’ en ‘Glitch Bubbler’ zijn weer leuk om het wat verder te duwen.Zo kun je een drum fill aankleden, een bass omtoveren naar een robot, of een vocal adlib in een andere dimensie stoppen.

Een belangrijke optie in deze plug-in is de ‘FFT Size’ die je kiest. Hoe hoger deze is, hoe meer uitgesmeerd en overdreven het effect is. Draai ook zeker even aan de ‘Pitch Slide’ en ‘Stretch’ knoppen onderaan!

Ableton Live 11 – Spectral Time & Spectral Resonator: Met de laatste grote update van Ableton Live zijn er twee ‘spectral’ stock effecten bijgekomen. Wanneer je audio op een spectraal niveau bewerkt, gaat het al snel als digitale audio compressie klinken. Binnen deze audio effecten krijg je een reeks manieren om frequenties rond te schuiven. Zo is er in Spectral Time de knop ‘Tilt’, waarmee je controle hebt over welke frequenties er eerst te horen zijn. Dit tovert een simpele drumloop om in een ruimteschip! Veel moderne Dubstep artiesten gebruiken dit om bass geluiden een laser-kwaliteit te geven. Verder kun je met opties zoals ‘Spray’ en ‘Stereo’ het geluid chaotisch rond laten schuiven en het extreem wijd laten klinken.

In Spectral Resonator wordt hetzelfde algoritme gebruikt om tonen te creëeren. Met MIDI kan dit worden aangestuurd om op spectrale wijze akkoorden en melodieën te spelen. Endless fun. Als je lossy audio effecten nou net zo interessant vindt als ik, kijk dan ook zeker even naar deze honorable mentions: – ‘Lossy’ door Goodhertz‘Codec’ door Lese (gratis!)‘Digitalis’ door Aberrant DSP

Sometimes lossy is more. Veel plezier!

Ben je benieuwd naar Faffi zijn muziek? check het hier!