Playlisting: Do’s & Dont’s
Je hebt nieuwe muziek uit en het is tijd om ervoor te zorgen dat die in een aantal playlists terechtkomt. Je wilt namelijk zoveel mogelijk mensen bereiken met je tracks, toch? In dit artikel geven we je enkele do’s en don’ts wat betreft playlisting.
DO! User generated playlists
Nadat je natuurlijk je nummers hebt gepitcht bij de editorial playlists*, ga je zelf op onderzoek uit. User generated playlists zijn playlists die, je raadt het al, door users zijn gemaakt. De ”normale” Spotify-gebruiker dus. Zoek op Spotify eens naar je favoriete genres en kijk of er playlists tussen staan met artiesten die jij vet vindt. De volgende stap is om te checken wie deze playlist heeft gemaakt. Typ de naam van deze persoon in op Instagram en wie weet vind je deze persoon gewoon. Dan is het alleen nog een kwestie van een DM sturen.
Deze manier van marketing duurt natuurlijk lang, maar levert wel resultaten op. Maak voor jezelf een Excel-sheet aan en zet daar alle playlists + namen en contactgegevens in van de playlists die jij goed bij je eigen muziek vindt passen. Dit is eenmalig veel werk, maar bij je volgende release heb jij voor jezelf een goed punt om te beginnen als het gaat om playlisting. Ook is het leuk om met de mensen te praten die jouw muziek waarschijnlijk tof gaan vinden. Op deze manier bouw je snel een klik met iemand op en heb je voor je het weet een aantal nieuwe fans erbij!
*Editorial Playlists zijn de playlists van Spotify zelf die door curators worden beheerd en samengesteld. Dit zijn vaak de grootste playlists die er zijn. Enkele voorbeelden zijn ”Je Moerstaal”, ”Made In NL”, ”New Music Friday”, ”T Koffiehuis” en ga zo maar door. Via Spotify For Artists kun je je nieuwe track hiervoor pitchen.
DO! Je eigen playlist
Je eigen playlist maken. Leuk om te doen, want je doet het eigenlijk voor jezelf. Plaats je favoriete acts, lokale acts en natuurlijk je eigen muziek in deze playlist, maak een artwork via bijvoorbeeld Canva of Photoshop en bedenk een pakkende bio. Klaar? Dan is het nu tijd om deze playlist te gaan promoten. Dit kun je bijvoorbeeld doen via je Insta stories, maar ook via platforms als Reddit. Zoek een Reddit die past bij de muziek die jij in je playlist hebt, maak een mooi verhaal om de playlist heen en post het. Mensen zijn vaak op zoek naar nieuwe muziek en jij kan ze nu dus mooi een handje helpen. Wat je ook kunt doen is je playlist promoten via Meta ads. Maak een mooi videoformat en plaats een ad. Wil je hier meer over lezen? Check dan dit artikel.
DON’T! Betalen voor playlists
Je hebt ze vast wel eens gezien. Websites of mensen die je benaderen via mail of Instagram die je willen helpen je audience te vergroten. Voor 100 euro kom je een maand lang in een playlist met 100K luisteraars die jou die enorme boost in je carrière gaan geven. Niet doen dus. Naast dat je gewoon niet moet willen betalen voor dit soort dingen, zijn deze playlists vaak fake en de luisteraars bots. Als je in een playlist terechtkomt met bots, dan merkt Spotify dit 9 van de 10 keer. Gevolg: Spotify kan ervoor kiezen je nummer offline te halen of de streams terug te brengen naar het aantal streams voordat je in deze playlist kwam. Ook al blijven je streams wel staan, je hebt er niks aan. Het zijn namelijk geen echte mensen die jouw muziek hebben geluisterd.
Hoe merk je dat je in een neppe playlist bent beland? Je hebt opeens dagen achter elkaar heel veel luisteraars. Dit kun je zien via Spotify For Artists. Heb jij bijvoorbeeld in een land als Finland opeens 3K streams in een dag tijd, dan kun je je afvragen of dit wel echt is.
Heb je nou een vermoeden dat een van je nummers in een ”bot playlist” is beland? Neem dan contact op met Spotify For Artists. Dit doe je hier. Leg uit wat het probleem is en vaak willen ze je wel helpen!
Schrik niet meteen als je opeens 30 mensen ziet die tegelijk aan het luisteren zijn, terwijl dit gisteren 1 persoon over de hele dag was. Het kan ook zijn dat je in het algoritme bent opgepikt door bijvoorbeeld Spotify Radio of Discover Weekly, dat is alleen maar goed nieuws!
DO! Submithub & Groover
Betalen voor playlists is dus een no-go. Wat je wél kunt doen is via Submithub & Groover playlisters, blogs, magazines en YouTube Chanels benaderen met je aankomende releases. Je betaald hier dus om te pitchen en er is geen garantie dat ze je song accepteren. Wel krijg je altijd nuttige feedback en als je wel in een playlist geplaatst wordt kun je er dus vanuit gaan dat veel mensen je nieuwe muziek te horen krijgen. Wil je meer lezen over hoe dit werkt? Check dan dit artikel.
Breng je muziek uit? Ga dan vooral niet wachten tot mensen het gaan horen. Je moet er actief voor zorgen dat mensen die je nog niet kennen je muziek te horen krijgen. Vooral als je nog niet in de picture bent van de editorial playlists heeft het veel zin om er zelf voor te zorgen dat je muziek in zoveel mogelijk playlists komt.