Meta Campagne: Bereik je doelgroep
Hoe zet je ads in om je doelgroep te vinden? Je leest het in dit artikel!
Hoe bouw je een community op? Ads kunnen je daar bij helpen. Nu kunnen we ons voorstellen dat het woord ”ads” je een beetje in het verkeerde keelgat zou kunnen schieten, dus laten we maar gaan uitleggen waar ze handig voor zijn!
Community
Als artiest is het belangrijk om bezig te gaan met het opbouwen van een community. Dit houdt in dat je de mensen vindt die jouw genre leuk vinden. De meest logische stap om dit te bereiken is door het doen van gigs. Maar, hoe vindt je ook online je community?
Als je bezig bent met het uitbrengen van nieuwe muziek, zijn er verschillende mogelijkheden om die te verspreiden over het internet. Daar schreven we al eerder eens een artikel over. Lees die hier!
Waar we het nog niet over hebben gehad, zijn ads! Via Meta (het bedrijf wat o.a. Instagram en Facebook beheert) kun je wereldwijde ads uitzetten. Je kunt zelfs kiezen wat voor soort publiek je zoekt aan de hand van bepaalde eigenschappen. Zo kun je je favoriete bands vernoemen, zodat mensen die ook naar die bands luisteren jouw add te zien krijgen. Ook kun je zoeken op gebied, leeftijd en noem maar op!
Verschillende soorten Meta ads
Er zijn verschillende soorten ads die je kunt inzetten. Of je nou je gewenste doelgroep wilt vinden, je huidige doelgroep wilt vergroten of meer mensen naar je website of Spotify wilt toe trekken (Trafic ads), het kan allemaal!
Facebook heeft een handig overzichtje gemaakt met voorbeelden uit de praktijk. Mocht je dit nou interessant vinden, dan kun je het hier! lezen.
Tips van marketeers Andrea van Reenen (Burgerweeshuis) & Daniël Lugtmeier (Hedon)
Andrea: ”Stel een doel op voor je advertentie. Wil je dat je kanaal meer volgers/likes krijgt, dat mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief of dat ze je cd of concertkaartjes aanschaffen? Dit is belangrijk voor de soort advertentie je inzet.
Als je hebt bepaald wat je doel is kun je nadenken over wie je hiervoor wilt bereiken en hoe je dit gaat doen. Het helpt hierbij wat onderzoek te doen naar je doelgroep. Dit kan al beginnen bij rondkijken wat ze zelf posten en volgen. Verplaats je in hun schoenen en bedenk wat ze nodig zouden hebben dat ze je gewenste actie ondernemen. Als je dit helder hebt, kun je aan de slag met je content!
Het is altijd goed om verschillende soorten content te maken. Steeds opnieuw hetzelfde format gebruiken kan namelijk gaan vervelen. Je hebt het vast al eerder gehoord, maar video werkt beter. Stilstaande beelden vallen tegenwoordig niet meer goed op. Soms werkt een filmpje gemaakt op een telefoon veel beter dan een professionele set-up. Mensen komen voor vermaak naar Social media. Speel hier op in! Het maakt niet uit of je dit nu doet door middel van informatie geven, humor, iets heel onverwachts of door gewoon in te spelen op bestaande trends.
In Meta heb je drie verschillende lagen, de campagne, de advertentie set en de advertentie zelf. Bij de campagne kies je het soort advertentie dat je gaat runnen. Er staat uitgelegd in Meta voor welke doelen welke advertentie het beste werkt. Je kunt de advertentie in een bepaald gebied inzetten, hem focussen op leeftijd en geslacht en je kunt zelf keywords toevoegen. Je kunt hier bijvoorbeeld kiezen om de advertentie te laten zien aan mensen in Deventer tussen de 18-35 die eerder interesse hebben getoond in metal, hardrock en live concerten. Hiermee kan je ook een ‘audience’ opbouwen die je vaker gebruikt voor advertenties.
Combineer betaalde en organische content. Er zullen meer bezoekers op je kanalen komen als je gaat adverteren. Zorg dat je verschillende content bij elkaar aansluit. Zo creëer je herkenning bij de bezoekers. Misschien zien ze wel een poster hangen op de hoek van de straat die past bij de advertentie die ze hebben gezien, dan gaat er sneller een belletje rinkelen.
Daniël: ”Naast het gebruiken van ads moet je niet vergeten om ook je netwerk in te zetten als het gaat om het verspreiden van je nieuwe releases. Denk ook aan nieuwsbrieven, dm’s en kijk dus of er relevante mensen in je netwerk zitten die het voor je kunnen delen. Verder is het belangrijk om een release strategie en einddoel voor jezelf op papier te zetten. Wat wil je bereiken met deze release? Waar passen ads in dit verhaal en op welke doelgroep zet je ze in? Die laatste is belangrijk. Wat is je doelgroep en waar bevindt deze zich? Allemaal dingen om over na te denken”.
Mocht je nou nog meer willen weten over het gebruiken van ads, check dan de video hieronder!