Merchandise, hoe doe je dat?
Merchandise, een handig middel om je inkomsten te vergroten en om herkenbaarheid te creëren. In dit artikel nemen we je mee in het maken van je eigen merch met tips van René Velthuis, eigenaar van Merchandise & Entertainment.
Je wilt graag merchandise (laten) maken voor je act, maar waar begin je nou eigenlijk? Wat kost het, hoe kom je aan een mooi design, hoe en waar verkoop je het? Allemaal vragen die we in dit artikel voor je gaan beantwoorden.
Design
Een design kun je heel goed zelf maken. Met kanalen als Canva en Photoshop prima een design maken voor je eerst merch. Wil je graag net even wat meer uit de kast halen, ga dan op zoek naar een (lokale) designer. Wie weet ontstaat er een leuke samenwerking! Een mooi design doet vaak nét even wat meer dan alleen een t-shirt met een logo.
Denk tijdens het maken van je design goed na over de verkoop van je merch. Niet iedereen zit te wachten op een heel druk t-shirt. Misschien kun je twee verschillende designs maken. Één met het logo van je act en één met een wat uitgebreider design.
Productie en fulfilment van merch
Je kunt tegenwoordig bij ontelbaar veel bedrijven je merch laten maken. Maar heb je er ook over nagedacht hoe je het gaat doen met voorraden en met versturen?
Hier wordt het interessant. Naast het fysiek verkopen van merch (waar je ook na moet denken over veel dingen zoals voorraad, een merch stand etc.) kun je er ook voor kiezen om als act een eigen webshop op te zetten. René vertelt dat tegenwoordig de meest voordelige manier van verkoop POD (Print-on-demand) leveranciers’ zijn.
Bij bedrijven als ”Printful” en ”Gelato” kun je kosteloos een webshop maken waar je een merch collectie kunt genereren, verkopen en laten verzenden.
Voordelen:
– Geen 1:1 contact met het bedrijf nodig; alles kan digitaal.
– Snel op te zetten (zo snel als je zelf wilt en kunt)
– Kosteloos in zin van opstarten van shops
Nadelen:
– Je bent gebonden aan een standaard assortiment van merchandise
– De afdrachten zijn relatief hoog
– Platformen zijn niet specifiek geënt op de dynamiek in de entertainment wereld. Lastig voor
media.
Daarnaast zijn er ook gespecialiseerde partijen die zich voornamelijk focussen op merchandising voor de entertainment-industrie. Zoals: Merchmonks, Fansupply, Fanbace, en uiteraard, Merchandise
& Entertainment. Via deze volledig ontzorgd op gebied van beheer van de shop. Van het bouwen, tot aan de klantenservice.
Heb je liever zelf je voorraad in huis en verkoop je het liever zelf (fysiek) aan je fans? Check dan eens bedrijven als Banzai Creative, Pro-Merchandise of Shirt-discounter.
Als laatste… Kwaliteit
Denk goed na over de kwaliteit van de kledingstukken die je uitkiest. Goedkoop is misschien een fijn idee, maar je wilt ook een beetje nadenken over de duurzaamheid van je producten. T-shirt lijnen van bijvoorbeeld Stanley/Stella of Native Spirit zijn duurzame opties die lang goed blijven.
Marketing
Nu moet je je merch nog gaan verkopen. Hoe doe je dit dan? Deze tips geeft René je!
Online:
– Duidelijke routing naar de shop vanuit je website, socials, en andere platformen.
– Een goede shop met snelle laadtijden, en een gebruiksvriendelijke check-out.
– Zorg voor referenties.
– Genereer fans (up to you!), en vervolgens traffic naar je website, socials en shop.
– Zorg voor een consistente update van het aanbod van de shop. Is de markt verzadigd;
nieuwe artikelen promoten en oude uitfaseren
– Online marketing / ads lastig om een positieve ROI uit te halen. Je fans hebben geen ads
nodig!
Offline:
– Vooral een goede positie in de venue
– Prijsbeleid dat past bij je doelgroep
– Nette verzorgde stand met overzichtelijke productpresentatie
– Signeersessies / meet & Greets na de show, doen het altijd goed!
– Zorg voor een backup in geval je uitverkocht raakt; flyers / QR-codes die de klant naar de
webshop leiden (evt. gratis verzending middels unieke kortingscodes)
Hopelijk heb jij zo genoeg info om aan de slag te gaan met je merch. Veel succes! Wil je meer weten over Merchandise & Entertainment, check dan hun website!