Marketing Q&A met Bart Slangen van Boemklap Industries & Sam van Droom Dit

Wat heb je te bieden? Wat beweegt je? Wat maakt je anders dan de rest? Dat zetten wij voorop in onze plannen om jou als artiest of event een prominente plek online te geven. Aldus Boemklap Industries.

Boemklap Industries is de creatieve partner voor artiesten, festivals en alle andere partijen die zich in de muziekindustrie bewegen. Iedere dag wordt er bij Boemklap Industries, tussen de koffiepauzes door, druk gewerkt aan marketing- en brandingstrategieën, contentcreatie, online advertenties en verslaglegging van shows via social media. Onder andere Chef’Special, Down The Rabbit Hole, Benny Sings, DI-RECT, Lowlands en Pinkpop behoren tot hun klantenbestand. 

In dit artikel nemen we je mee in de wereld van content marketing en laten we vooral frontpersoon Sam de Laat van Droom Dit en Bart Slangen van Boemklap aan het woord. Ben jij bezig met het opzetten van een nieuwe act, het maken van een social media plan of staat er een release op de planning? Lees dan vooral even door!

Voor degene die Droom Dit nog niet kent:

Seks, geweld, liefde en de gewoonheid van het leven. Dat is waar Droom Dit in Nederlandstalige poëtische teksten over spreekt. Hun teksten worden omhuld door een modern jasje van rauwe elektronische beats, dromerige gitaarlijnen en snijdende synthesizers. Het geheel klinkt als de diepste liefde die langzaam weg ebt, de dodelijkheid van eenzaamheid of de bloeddorstige drang naar rust in je hoofd.

Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?

Tijdens de bandcase avond op de Popacademie in Enschede worden er altijd mensen uit het werkveld uitgenodigd om naar de acts te komen kijken. Wij speelden deze avond en Bart van Boemklap was daar op dat moment ook aanwezig.

Bart, hoe is het contact nu tussen jullie en Droom Dit?

Ik vond de show heel gaaf en ben het gesprek aan gegaan met Droom Dit. Op dit moment is het echt nog een soort ”daten”. We hebben zo nu en dan een meeting en dan kijken we wat we kunnen doen. De intentie is er wel om straks meer samen te gaan werken. Maar het is vooral aan de artiest, in dit geval Droom Dit, om te kijken wat zij willen.

Stel, je bent een beginnende act, hoe begin je dan met je marketing voor bijvoorbeeld je eerste release?

Er is nog een belangrijk stadium voordat je hier ook maar aan begint. Begin met het uitzoeken van wat je boodschap is. Wat wil je vertellen aan de wereld? Wie ben jij als persoon en waarom doe je wat je doet? Zodra je weet wat je eigen identiteit is heb je ook echt wat te vertellen. Het is fijn dat de muziek er is, maar mensen vinden het ook tof om de persoon achter de muziek te leren kennen. Hier kun je vervolgens ook weer je soort content aan gaan linken.

Daarnaast is het ook een kwestie van dingen uitproberen. Kijk wat voor soort content bij jou als maker past, welk platform jouw publiek zit en hoe je die daar bereikt. Doe wat goed voelt.

Droom Dit, hoe zat dit voor jullie?

Bij ons kwam dat allemaal door het gewoonweg te doen. Veel spelen en er steeds meer achter komen wat nou eigenlijk ons verhaal is. Maar het komt er inderdaad wel op neer dat het belangrijk is om dit te weten van je eigen act.

Het is niet dat je verhaal altijd maar hetzelfde blijft. Het is een proces dat met jou meebeweegt als maker. Bijvoorbeeld naarmate je ouder wordt.

Ik kan me voorstellen dat niet iedereen zich heel comfortabel voelt met het maken van content. Heb je hier tips voor Bart?

Als je het lastig vindt om content te maken dan geef ik als tip om content maken te bundelen aan de activiteiten die je sowieso al doet als muzikant. Neem een camera mee de studio in, of zet een camera neer terwijl je bezig bent met songwriten. Op deze manier hoef je geen ”extra” moeite te doen voor wat basis content.

Wat wij ook wel doen is content dagen plannen waar we een dag lang bezig gaan met bijvoorbeeld content rondom een release maken. Dan bouwen we in 1 dag een buffer op voor de komende tijd en hoef je dus ook niet telkens iedereen bij elkaar te krijgen voor een nieuw filmpje.

Sam: Eerlijkheid is ook heel belangrijk. Vooral online is het zo belangrijk dat je echt jezelf bent en blijft.

Nog een tip. Er is altijd wel iemand in de band die het leuk vindt om zich bezig te houden met de socials. Roos doet dit bij ons bijvoorbeeld. Zij maakt alle posts voor onze socials. Als ik bijvoorbeeld samen met Boemklap aan een content kalender werk, stuur ik deze op naar Roos en dan zijn mijn handen weer vrij.

Bart, stel je eerste release is er? Hoe dan verder?

Wat we vaak zien gebeuren is dat een act op hun socials echt toewerkt naar een release, maar als de release er dan is dan blijft het opeens stil.

Kijk over die release heen. Wat gaan we doen zodra die release er is? Je kunt bijvoorbeeld live shows aan gaan kondigen waar mensen je live kunnen zien of je kunt de diepte in gaan door het hele verhaal achter deze song te vertellen aan je online publiek. Noem maar op!

Op deze manier zorg je dat je zichtbaar blijft en dat je niet 3 maanden radiostilte op je socials krijgt tot de volgende single uit komt.

Kijk ook of je je communicatie kunt uitsmeren. Je hoeft niet alles rondom een release of show in 2 dagen te delen op je Instagram bijvoorbeeld. Je kunt ook het ook een beetje uitstrekken. Dan heb je misschien wel 2 weken aan content!

Sam: Na onze EP release gaan wij bijvoorbeeld op tour met Prins S. en De Geit. Voor ons weer een goede om zichtbaar te blijven.

Vindt je het echt moeilijk om content te maken? In de video hieronder komen genoeg tips voorbij zodat je een beetje een beeld hebt van wat je kunt doen. Onthoud goed, wat voor een ander werkt hoeft voor jou niet perse te werken!

Er is natuurlijk nog veel meer over marketing te vertellen. Een onderdeel daarvan is het adverteren van je nieuwe muziek. Daarover lees je meer in het artikel hieronder!

Wil je meer weten over Droom Dit? Of over Boemklap? Check dan de links hieronder!

Boemklap.industries

Droom Dit