Homestudio akoestiek met tips van Phuong Boi Nguyen
In dit artikel neemt Phuong Boi Nguyen (producer en werkzaam voor Warner Chappell) je mee in het proces van studio akoestiek. Hoe leer je omgaan met de ruimte waarin je werkt? Lees het hieronder!
Phuong is een Nederlands-Vietnamese muziekproducer, songwriter, sound engineer en muzikant. Toen ze klaar was met haar opleiding MediaMusic op ArtEZ, verhuisde ze naar her levendige Los Angeles voor een stage bij producer ‘Warren Huart’. Na de ins en outs van de LA muziekindustrie te hebben ontdekt begon ze toen ze weer terug in Nederland was bij MassiveMusic in de productiemuziek. Een aantal jaar later verliet Phuong Massive en begon ze in haar huidige rol als Music Consultant bij Warner Chappell. Naast haar ‘day job’ is Phuong ook artiest voor o.a. haar eigen project ‘DARKDAYS’ en schrijft en componeert ze muziek voor verschillende artiesten en mediadoeleinden.
Het is nu bijna de regel in plaats van de uitzondering: thuis opnemen en produceren. We leven nu in een tijdperk waarin je met je laptop, wat software en en microfoon al erg ver komt, maar hoe zorg je er voor dat jouw opnames net zo goed klinken als de opnames die in een dure studio zijn opgenomen? Jouw kamer is niet uitgemeten voor de ultieme akoestiek, zoals de opnameruimtes in zo’n studio. Hoe zorg je er voor dat je thuis toch een kwalitatieve opname kan maken? In het volgende gedeelte zal ik een methode beschrijven die ik zelf graag gebruik en die voor jou misschien ook nut kan hebben.
Leer je ruimte kennen
In dit verhaal zal het volgende de rode draad zijn: Doen, luisteren en analyseren/bewust worden, aanpassen en actie ondernemen. Om te beginnen: waar werk je mee? Ook al heb je niet veel ruimte, elke manier waarop je je microfoon kan plaatsen kan voor een ander geluid zorgen. Ga op verschillende plekken in je kamer staan, draai je microfoon van en naar de muur toe, ga in je kast staan, in je badkamer, dichtbij de microfoon ver van de microfoon— probeer elke mogelijkheid die je je kan bedenken uit en neem die op. Dit lijkt misschien gek, maar misschien vind je iets onverwachts. Neem alle mogelijkheden op in de ruimte zonder al te veel aan te passen.
Wat hoor je precies?
Nu is het tijd om te luisteren naar deze opnames en je bewust te worden van wat de verschillende resultaten zijn. Geeft een bepaalde plek je bijvoorbeeld een hele duidelijke slap-back delay? Heb je op een plek een lange galm staart? Klinkt alles in je kledingkast droog? Het helpt om aantekeningen te maken per opname.
Niet tegen de stroom invechten, maar erin meegaan
Wat ga je vervolgens met deze informatie doen? Vocal booths en tutorials doen je misschien geloven dat een droge opname zonder extra geluiden of galm de beste of zelfs de enige opties is. Dit hoeft echter niet zo te zijn! Stel je hebt een bepaalde galm in je opname als je opneemt in je kamer. Ik heb vaak gezien dat mensen deze met man en macht droog proberen te maken met EQ’s en andere plug-ins. Vaak zorgt dit er alleen maar voor dat je ook de elementen uit de opname die je wel wilt hebben ook dempt! Probeer in plaats daar van eens mét de opname te werken! Luister naar de opname en kijk hoe je deze in de rest van je productie kan mixen. Soms kan een slap-back delay in je opname prachtig in de rest van je productie gemixt worden en voegt het alleen maar karakter toe. Wie weet kan de sound die jouw kamer in je opname creëert wel jouw signature sound worden! Ik heb zelf wel eens gehad dat ik er achter kwam dat mijn badkamer een hele mooie natuurlijke galm had, zo mooi dat ik voordat ik weg-verhuisde uit die woning een impuls-response (een opname van de ruimte die je met software in een reverb kan veranderen) heb gemaakt van de ruimte, zodat ik dezelfde galm kon blijven gebruiken. Probeer dus niet tegen de stroom in te vechten, maar erin mee te gaan! Elke opname en elk project is anders.
Toch droog
Het een heeft wat anders nodig dan het ander. Mocht je wel écht een kurkdroge opname nodig hebben? Probeer dat bij de bron te fixen, niet in post. Hoe meer je er namelijk met plug-ins aan gaat draaien, hoe onnatuurlijker de opname. Harde oppervlakten zorgen ervoor dat geluidsgolven hard reflecteren. Om dit te voorkomen kan je bijvoorbeeld dikke dekens ophangen of tegen een kledingrek aan opnemen. Experimenteer hier ook mee! Conclusie Je kan de stappen die ik heb besproken eigenlijk elke keer opnieuw toepassen: Doen, luisteren en analyseren/bewust worden, aanpassen en actie ondernemen. Kortom, er is geen één juiste methode voor het maken van een goede opname. Elke productie is anders, elke opname is anders, elke opnamebron is anders. Zolang je écht luistert naar waar je mee werkt en daar je acties op baseert, is de kans dat je een goede, geschikte opname maakt erg groot.
Volg Phuong hier !