Home Recording
Thuis je volgende demo of juist een volwaardige bedroompop single opnemen, wat heb je nodig?
Thuis aan de slag met het opnemen van je nieuwe songs. In dit artikel nemen je mee langs alles wat je nodig hebt om hiermee aan de slag te gaan. Van DAW’s (Digital Audio Workstation) tot plastic kinder keyboards, we nemen alles mee in dit artikel.
Wat heb je nodig?
Misschien een heel erg voor de hand liggend lijstje, maar goed, de basis is de basis.
PC/Laptop
Hou in gedachten dat het opnemen van een volledige productie veel vraagt van je computer. Er zijn een aantal dingen die je mee moet nemen in je overweging voor een goede pc of laptop.
RAM: Hoeveel ram heb je nodig? Het simpele antwoord is minimaal 8GB. Maar het ligt er aan wat je precies wilt. Ga je aan de slag met veel third party plugins en veel sporen? Denk dan eens na over 16GB of meer.
Opslagruimte: Hou er rekening mee dat veel instrumenten in je DAW gedownload moeten worden en dat ze aardig wat geheugen in beslag kunnen nemen op je pc. Ook wil je genoeg geheugen hebben om zoveel mogelijk projecten op te slaan.
Aangezien een opslag upgrade bij een MacBook behoorlijk duur kan worden, kun je ook voor een extra hardeschijfruimte kiezen. Bijvoorbeeld voor de Samsung T7 Shield.
Werk je veel uit huis? Overweeg dan eens de Mac mini.
We gaan verder geen lijstje met cons/pro’s tussen MacOS en Windows maken. De opties zijn eindeloos en het is best een leuke zoektocht naar de geschikte pc voor jou. Hou wel rekening mee dat bijvoorbeeld Logic Pro wel alleen voos MacOS is.
DAW
Er zijn nogal wat keuzes. De meest gekozen opties zijn Logic Pro X, Ableton en Protools. Maar ook workstations als FL Studio, Studio One en Cubase zijn goede opties.
Er is wel een soort van keuzemenu wat betreft het kiezen van een DAW. Wil je graag in je studio aan het werk en je producties meenemen naar het podium? Veel mensen kiezen dan voor Ableton. Daarnaast heeft Ableton zeer goede stock plugins en instrumenten.
Logic Pro is een super goede allrounder met veel mogelijkheden en hele goede stock plugins. Ook Logic wordt steeds beter te gebruiken op het podium. Dus zeker ook een goede optie! Qua interface werkt logic ook erg makkelijk en is het daarom goed te begrijpen. Logic behoort ook top 1 van de beste DAW’s.
FL studio lijkt een soort comeback te maken, maar is eigenlijk ook nooit echt weg geweest. Een kleurrijke interface die je zal inspireren om aan nieuwe tracks te werken. Vaak wordt FL studio gekozen door producers die zich iets meer richten op het maken van beats.
Wil je meer weten over welke DAW de juiste keuze voor jou is? Check dan dit artikel even!
Headphones
Investeren in goede headphones is een slimme keuze. Er zijn 2 soorten waar je voor kunt kiezen.
Closed back headphones
Zijn een goede keuze als je je vooral bezig houdt met het opnemen van instrumenten. Doordat deze headphones een ”closed back” hebben zul je geen last hebben van omgevingsgeluid. Simpel gezegd kan niemand in de ruimte horen waar je naar luistert met closed headphones op. Je microfoon pikt dus ook geen geluid op van je koptelefoon wat zorgt voor schonere opnames.
Open back headphones
Houd je je naast opnemen ook bezig met mixen, dan is het een goede keuze om ook een paar open back headphones aan te schaffen. Open back headphones hebben openingen (poorten) waardoor geluid binnen kan komen en ook weer naar buiten kan gaan. Vaak wordt er voor deze koptelefoons gekozen vanwege hun meer natuurlijke sound en brede soundprofiel. Voor het mixen en het masteren komen deze headphones het meest in de buurt van studio monitors.
Studio Monitors
Ja, dit is geen makkelijke want iedereen zegt wat anders. Gelukkig zijn er wel een aantal populaire modellen waarvoor je kunt kiezen.
Het is handig om te weten dat studio monitors niet dezelfde functie als normale speakers hebben. Speakers zijn gemaakt voor luistercomfort en monitors zijn gemaakt om alles zo vlak mogelijk te maken. Op die manier is je mix ”karakterloos” en zijn alle frequenties even hard. Op deze manier kun je goed horen waar je wat moet tweaken in je mix.
Voorbeeld:
stel je hebt een nummer geproduceerd en deze mix je op normale speakers die van zichzelf al een bass boost hebben. Als je dit dan later terugluistert op andere systemen kan het zijn dat de bass zo overheersend is dat je de rest niet meer hoort.
Een aantal goede studio monitors zijn de Kali LP-6 , Yamaha HS7 of de Genelec 8010 AP’s.
Interface
Een audio interface (geluidskaart) heb je nodig om daadwerkelijk je instrumenten op te kunnen nemen. Wat voor een je er nodig hebt hangt een beetje af van wat je wilt. Als jij veel ”in the box” (Dus in je DAW met digitale instrumenten) werkt en alleen af en toe wat gitaren of vocalen wilt opnemen, dan zou je kunnen gaan voor de Scarlett 2i2 van Focusrite. Ben je van plan om meer op te nemen (zoals drums) of gewoon je hele band? Ga dan kijken naar een interface met meer ingangen. Vaak voldoet een kleinere interface echt prima. Verdiep je daar dus even in voordat je er een aanschaft!
Microfoons
Van plan om vocals of instrumenten op te gaan nemen? Dan zijn er aantal microfoons die veelzijdig inzetbaar zijn. Het blijft natuurlijk een smaakkwestie maar er zijn een aantal bekendere microfoons die je zou kunnen overwegen zoals de Rode NT1-A . Deze microfoon is misschien wel een van de bekendere betaalbare microfoons voor zang én gitaar. Het kleurprofiel van deze microfoon in de low’s en mid’s zijn vrij smooth en in het hoog geven ze een kleine boost zodat je een frisse en heldere opname krijgt.
Een andere goede optie is de Aston Origin. Deze microfoon heeft een heldere sound, is betaalbaar en werkt voor de meeste stemmen én akoestische instrumenten heel goed!
Voor gitaren is ook de sm57 een goede optie en wordt ook erg veel gebruikt!
Een andere optie voor voornamelijk vocals is de SM7B van Shure.
Instrumenten
Het kiezen van de instrumenten is aan jou. Denk goed na over wat je gaat gebruiken en wat er van toepassing is op je eigen muziek. Iets wat sowieso altijd van pas komt is een midi keyboard. Of je hem nou gebruikt om drum samples in te spelen, je zelfgemaakte synth sounds wil opnemen of om live je set mee te besturen, ze komen altijd van pas. Een aantal goede opties zijn de Arturia MiniLab 3 (25 toetsen), Native Instruments Komplete Kontrol A49 (49 toetsen) of de AKAI Professional APC MK2 (25 toetsen). Er zijn heel veel opties dus ga vooral uitproberen want ook het gewicht van je toetsen speelt natuurlijk een rol. Ben je pianist en wil je volledige piano partijen opnemen? Denk dan na over hoeveel toetsen je nodig hebt.
Kringloop
Tip van de week. Ga af en toe langs de kringloop want je vindt er de vetste dingen. Oude cassette recorders, vintage keyboards (zoals de Casio SK-1 of de Yamaha PS-20. Geloof me, je kunt ze er vinden), oude microfoons, percussie instrumenten. Noem het maar op! Het kan leuk zijn om oude crappy instrumenten in je producties te gebruiken. Ze zorgen voor een authentieke sound en kunnen je productie net de analoge feel geven die het nodig heeft.
Tips van Judith van der Klip
Judith van der Klip is violiste, componiste, sessiemuzikant en is werkzaam bij Hedon Zwolle. Ze is thuis in een breed scala aan genres zoals EDM, klassiek, pop en rock en heeft samengewerkt met o.a. Jeangu Macrooy, Blaudzun, Armin van Buuren en vele anderen. Met veel ervaring en een eigen thuisstudio geeft ze je graag wat tips zodat je aan de slag kunt, bijvoorbeeld voor als je een opname opdracht krijgt!
Opname en Productie
Ik gebruik mijn thuisstudio voornamelijk voor het opnemen van vioolpartijen, het arrangeren van strijkers voor verschillende projecten, en het produceren van mijn eigen muziek.
Samenwerking op Afstand
Dankzij mijn thuisstudio kan ik op afstand samenwerken met artiesten en producers. Ze hoeven niet in de buurt en zelfs niet in Nederland te wonen of te werken. Dit heeft verschillende voordelen. Ik kan op deze manier zelf mijn sound bepalen en in mijn eigen tijd en op mijn eigen plek werken. Voor de opdrachtgever kan het ook handig zijn omdat deze niet een studio en engineer hoeft in te huren. Dit scheelt tijd en geld. Ik neem mijn partijen op en kan ze meteen verzenden.
De opdracht begrijpen
Als je aan het werk gaat is het belangrijk dat je de opdrachtgever zo goed mogelijk begrijpt. Als je net begint met sessiewerk word je waarschijnlijk nog niet ingehuurd om jouw specifieke sound. De kans is dan groot dat het jouw opdracht is om zo goed en mooi mogelijk bepaalde elementen van een track in te vullen. Als je werkt met een opdrachtgever die niet veel verstand heeft van jouw instrument en om misverstanden of heel veel aanpassingen te voorkomen heb ik de volgende tips voor je:
- -Kijk naar de stijl van de track, beluister (recente) bekende nummers in het genre en oriënteer je goed zodat je weet wat gangbaar is en wat trends zijn.
- -Vraag naar de rol die jouw instrument moet hebben: solistisch, invulling, soundscapes of meer als een effect. Vraag naar timestamps voor waar dit zou moeten komen.
- -Vraag naar referentie tracks waarvan de opdrachtgever het idee heeft van hoe het zou moeten klinken. (mag ook uit een heel ander genre zijn)
- -Doe suggesties als je denkt dat de track beter uit de verf komt als je de partijen net iets anders bedenkt of aanpast.
- -Geef opties: Speel bijvoorbeeld verschillende solo’s om uit te kiezen.
- -Het kan ook zijn dat je veel of zelfs volledige vrijheid krijgt, dus vergeet dit niet te vragen.
Het opnemen
Er valt heel veel te vertellen over audio-interfaces en preamps maar ik houd het nu even bij de basis van het instrument en de microfoon. Het is belangrijk dat je instrument zo goed mogelijk uit de verf komt. Zelf heb ik in verschillende studio’s een hele rits microfoons uitgetest. Hier heb ik een top 3 van gemaakt. Daarnaast heb ik kennissen uit mijn muzikantennetwerk gevraagd om tips. Ik kan niet zeggen welke microfoon je zou moeten gebruiken omdat dat ook heel erg verschilt bij wat je instrument nodig heeft om zo goed mogelijk te klinken. Ik gebruik verschillende violen en verschillende microfoons.
Bij bepaalde nummers wil ik dat het rond en warm klinkt en soms moet het eruit knallen. Het instrument en je microfoon kunnen je klank enorm beïnvloeden. Natuurlijk kan je heel erg veel aanpassen in je geluid maar ik begin het liefst met iets waar ik meteen al blij mee ben voordat ik ook maar iets heb aangepast.
Tips voor Opnemen en Produceren
Optimaliseer je ruimte
Zorg voor demping van ongewenste echo’s en reflecties. Dit kan met akoestische panelen of zelfs met zware gordijnen en tapijten. Een helder, onvervormd geluid is cruciaal voor goede opnames. Als dat niet volledig lukt dan helpt het soms om close te micen of een microfoon te kiezen die weinig omgevingsgeluid oppikt.
Kies de juiste apparatuur
Investeer in een goede microfoon en audio-interface. Dit maakt een wereld van verschil in de kwaliteit van je opnames. Toch is het niet erg om eenvoudig te beginnen. Je hoeft niet meteen de duurste apparatuur te kopen. Begin met basisapparatuur en leer deze goed kennen. Voor strijkinstrumenten geef ik de voorkeur aan condensatormicrofoons vanwege hun gevoeligheid en brede frequentierespons. De plaatsing van de microfoon is ook cruciaal. Experimenteer met verschillende posities om een mooie balans tussen de helderheid en de warmte van het instrument te vinden.
Creatief zijn met opnametechnieken
Experimenteer met verschillende microfoonopstellingen om unieke geluiden te creëren. De positie van de microfoon ten opzichte van je instrument kan de klank drastisch veranderen. Wees niet bang om experimenteel te zijn. Effecten zoals delay of chorus kunnen een unieke draai geven aan een traditioneel strijkersgeluid, vooral in genres zoals EDM en Rock. Meestal gebruik ik daarvoor geen akoestisch maar een elektrische viool.
Natuurlijke intonatie
Kies je ervoor om je opnames niet achteraf te tunen zorg dan dat je altijd de akkoorden goed kan horen in de track om op te intoneren. Als je gaat layeren begin dan met de laagste noten. Dit zijn vaak repeterende of langere noten en ook vaak de basis van een akkoord. Als je onder begint met stapelen klinkt het meestal het beste.
Uitschrijven
Als de opdrachtgever een voorbeeldmelodie inzingt, geen noten meestuurt of jou vraagt om een arrangement te maken kan het soms lonen om dit toch even uit te schrijven. Dan hoef je niet alles te onthouden en kan je je concentreren op de klank en uitvoering. Solo’s schrijf ik zelf meestal niet uit. Ik zet de opname op een loop en kies achteraf de leukste/beste opties uit.
Netwerken
Je netwerk is belangrijk. Hoe meer je met anderen samenwerkt hoe makkelijker het is om je cv op te bouwen. In het begin weten mensen nog niet wat ze van jou kunnen verwachten. Als je goede ervaringen opbouwt met anderen werkt mond op mond reclame goed. Dan doen anderen het werk voor je ;-).
We hopen je met dit artikel wat basiskennis mee te hebben gegeven en succes met het produceren van je volgende songs!