Hoe start ik een succesvolle crowdfunding?

Je hebt een goed idee voor je project, maar om het te realiseren heb je geld nodig. In dit artikel lees je hoe je een succesvolle crowdfunding campagne opzet, met tips van Richard Wevers.

Crowdfunding is een manier van geld inzamelen voor een project, idee of bedrijf door een grote groep mensen (vaak via internet) kleine bijdragen te laten doneren. Vaak gebeurt dit via platforms als Voordekunst (NL), Kickstarter, GoFundMe of Indiegogo. Als dank voor de donatie kun je bijvoorbeeld een tegenprestatie doen.

🔹 Zorg dat je ongeveer 10 verschillende tegenprestaties hebt met verschillende prijzen, zo kunnen mensen met verschillende budgetten je supporten. Denk ook na: wat zouden mijn fans leuk vinden om te hebben, dat kan totaal iets anders zijn dan je album of een show. Creatieve opties worden gewaardeerd!

🔸 Bedenk en maak vooraf een campagne met meerdere video’s, maak bijvoorbeeld een blooper video, licht een tegenprestatie uit of maak een “Wow, we zitten al op 50%” video, zodat je tijdens je campagne op meerdere momenten iets nieuws te vertellen hebt. Anders ben je een maand lang hetzelfde aan het zeggen, wat voor jezelf en je fans gaat vervelen.

🔹Zorg dat je crowdfunding nooit op 0% staat, het is aangetoond dat mensen eerder geneigd zijn om te geven als anderen dat ook al hebben gedaan. Dus doe die eerste bijdrage gewoon lekker zelf.

🔸Voordat je de crowdfunding op je socials zet, doe eerst een “stille week”. In deze week wijs je je vrienden en familie op de crowdfunding. Ook weer met het idee dat als je online gaat de teller al ergens op staat, mensen dragen liever bij aan een succesvolle campagne.

🔹Besef dat het grootste deel van je bijdragers bestaat uit mensen die je kent, vraag mensen om te doneren of de crowdfunding door te sturen.

Extra tip: Doe je je crowdfunding via Voordekunst.nl, dan krijg je een contactpersoon aangewezen die je extra helpt én ze hebben een partnership met het Cultuurfonds, die af en toe ook bijdragen aan crowdfunding campagnes!