De sync-industrie
De Kracht van Muziek in Beeld: Een duik in de Sync-industrie met Phuong en Karel.
In de muziekwereld draait het vaak om het creëren van iets dat resoneert met de luisteraar, maar
er is een ander, fascinerend terrein waar muziek een cruciale rol speelt: de sync-industrie. Denk
aan muziek voor films, tv-series en commercials. Hoe komt muziek daar terecht? En wat maakt
deze wereld zo anders dan het reguliere artiestenbestaan? We spraken met Phuong en Karel,
twee muzikanten die hun weg hebben gevonden in de wereld van film en reclame, om te
ontdekken wat het vak inhoudt.
Wie zijn jullie?
Phuong: “Ik ben Phuong, ik ben een producer, songwriter, sound engineer en ik werk al een tijdje
in de sync-industrie, wat betekent dat ik werk met muziek voor tv, films en reclame.
Oorspronkelijk had ik een rol in de productie van ‘sync-muziek’, maar nu richt ik me als consultant
ook op klanten en sales. Ik heb dus een goed overzicht van beide kanten van het vak.”
Karel: “Ik ben Karel, en ik schrijf en produceer muziek voor artiesten. Wat ik zo mooi vind aan
deze industrie, is dat het niet alleen gaat om het maken van muziek, maar om het vertalen van de
visie van de klant. Dat is ook wat ik doe als ik muziek schrijf voor films of commercials: ik werk
samen met anderen om het geluid te vinden dat bij hun visie past.”
Van Artiest naar Sync: Hoe kwamen jullie in deze wereld terecht?
Phuong: “Ik rolde er eigenlijk een beetje in. Ik studeerde aan ArtEZ muziekproductie voor bands
en artiesten en ben na het afstuderen ook daar vooral mee bezig geweest. Ik was in LA toen COVID
begon. Toen was het tijd om terug naar Nederland te gaan en ging ik op zoek naar iets nieuws. Ik
kwam een vacature voor een Senior Composer positie tegen en ik besloot te solliciteren, ook al
wist ik dat ik niet voldeed aan de eisen. Deze vacature bleek geregeld te worden door de ‘Music
Recruiters’, die mij toen opbelden en me een andere positie aanboden. Zo begon ik in een positie
als Junior Curator bij MassiveMusic in deze industrie.
Karel: “Na mijn studie wilde ik eerst vooral artiest zijn, en bracht muziek uit onder mijn eigen
naam. Maar na een paar jaar besloot ik meer te gaan focussen op schrijven voor anderen. Ik
tekende een publishingcontract en kwam via die weg in contact met de sync-wereld. Publishers
zijn een soort tussenpersonen die makers linken aan de juiste opdrachten. Zij kennen de
netwerken en zorgen ervoor dat je op de juiste plekken komt.”
Hoe werkt zo’n sync precies?
Phuong: “Er zijn verschillende manieren waarop je muziek onder beeld kan zetten. De eerste
manier is om iets in opdracht te maken, speciaal voor dat project, zonder een artiest profiel er aan
vast te hangen. Dit noemen we ‘bespoke’. Ten tweede kan een liedje dat je voor een artiest hebt
geschreven (misschien ben je zelf die artiest) gebruikt wordt bij beeld. In dat geval heeft het liedje
niet het ‘onder beeld komen’ als enige einddoel. Ten derde kan je productie-muziek maken voor
een productie-muziekcatalogus: ook wel stock muziek genoemd, dat non-exclusief gelicentieerd
kan worden door klanten, waardoor de muziek vaak wat goedkoper is. En als laatste kan je als
artiest speciaal voor het project iets maken, dit gebeurt vaak in reclame (bijvoorbeeld de NS-
reclames). Dit noemen we een artist-brand partnership. Er zijn veel verschillen manieren waarop deze projecten in gang worden gezet. Vaak komt de opdrachtgever met een brief, die vervolgens
naar een (sync) manager, music ad-agency (zoals Magma, Massive Music of Sizzer) of direct naar
een composer of artiest gaat.”
Karel: “Bij veel van de opdrachten die we krijgen, is er een briefing met een specifieke sound of
sfeer in gedachten. Maar ik probeer altijd mijn creativiteit in te brengen, zodat we niet alleen
voldoen aan de vraag, maar er ook iets unieks ontstaat.”
Phuong: “Vaak is er ook sprake van een pitch proces. Verschillende ideeën worden door een
sync-manager, agency of door composers aan een klant gepresenteerd en de beste wordt
gekozen.”
Wat wordt er verwacht op het gebied van productie en mix?
Karel: “Er wordt zeker waarde gehecht aan de kwaliteit van de muziek. Maar vooral de
representatie van je werk is belangrijk, en je moet flexibel zijn. Je moet goed kunnen luisteren naar
de wensen van de klant, en niet altijd denken in termen van muzikanten-jargon. Begrijpen wat de
klant wil, is essentieel.”
Phuong: ‘Precies. Het hoeft niet meteen perfect te zijn, maar begrijp dat een klant niet altijd snapt
hoe die door een ‘demo-sound’ heen kan luisteren. Je concurreert ook veelal met andere partijen,
dus als jouw muziek niet kan meekomen met de rest, sta je automatisch achter.”
Wat zijn de vetste opdrachten die jullie tot nu toe hebben gedaan?
Phuong: “Voor mij waren dat twee seizoenen van een Zwitserse tv-serie, genaamd ‘Tschugger’,
waarbij ik samen met composer Rutger Reinders voor alle muziek heb gezorgd. Alles moest
super snel gebeuren, maar het resultaat was geweldig. Tijdens een vertoning op een filmfestival
werden we zelfs als artiesten behandeld, het publiek wilde met ons op de foto!”
Karel: “Ik geniet het meeste van opdrachten waar je iets onverwachts kunt doen. Soms stuur ik
bewust gekke opties naar klanten om hen te verrassen. En vaak kiezen ze die track! Het is altijd
geweldig om te zien hoe goed zo’n track uiteindelijk bij de beelden past.”
Phuong: “Die ervaring heb ik ook! Vaak als ik klanten een playlist stuur doe ik er een paar tracks
bij die buiten de brief of de referentietrack vallen, en nog best vaak wordt deze gekozen! Soms
moet een klant het even zien/horen voordat ze weten waar ze naar op zoek zijn.”
Tips voor Songwriters die de Sync-wereld willen betreden
Phuong: “Doe onderzoek muziek agencies, die muziek maken voor film en reclame en publishers.
Dit soort partijen kunnen je helpen om je muziek op de juiste plek te krijgen.”
Karel: “Ontwikkel je eigen signatuur. Je unieke sound is wat je onderscheidt van andere makers,
en dat is vaak de reden dat opdrachtgevers voor jou kiezen en ook terugkomen. Wees jezelf en
wees uniek.”
Karel & Phuong: “Dus ga ervoor, jongens! Als je je eigen geluid hebt en je weet hoe je je creativiteit
moet inzetten, dan zijn er volop mogelijkheden in de sync-industrie!”
Muziek maken voor film en reclame biedt niet alleen een nieuwe uitdaging voor songwriters, maar
ook de kans om hun werk te delen met een veel breder publiek. Of je nu je eigen muziek maakt
voor een film of de perfecte track voor een reclame zoekt, de sync-industrie biedt een wereld vol
mogelijkheden voor muzikanten die zich willen onderscheiden. Volg je passie, blijf creatief, en wie
weet zie je jouw muziek wel de grote schermen en schermen van tv-series sieren.