How To: Doorbreken in de muziekwereld

Vier jonge bands op zoek naar hun plek binnen de huidige muziekindustrie door Eva Heijne.

Hoe is het voor jonge Nederlandse bands en artiesten om door te breken in de huidige muziekindustrie? Sinds de komst van streamingsdiensten als SoundCloud en Spotify is het uitbrengen van muziek voor iedereen mogelijk geworden. Voor weinig geld kan je opnameapparatuur aanschaffen en dan is je eerste release al niet meer ver weg. Daarom zou je misschien zeggen dat het doorbreken in de muziekwereld een stuk makkelijker is geworden dan het was in de tijd dat je je muziek alleen kon verspreiden door middel van fysieke cd’s. Je had toen professionelere tools nodig om alleen al het opnemen van je muziek te kunnen realiseren. Toch is het niet per se veel makkelijker geworden om door te breken. Aangezien de streamingwereld voor iedereen open en toegankelijk is, vist de muziekluisteraar in een veel grotere vijver met nieuwe muziek en moet een artiest zich meer dan ooit goed weten te onderscheiden van al het andere aanbod. Er is met de nieuwe technieken en diensten dus ook zeker een moeilijkheid bij gekomen. Maar hoe gaan jonge muzikanten hiermee om?

Over Eva
Ik ben Eva, journalist, muzikant, illustrator, schrijver, fotograaf, maar bovenal verhalenmaker. De afgelopen tijd ben ik in de muziekwereld gedoken. Het resultaat? Een verhaal over vier jonge bands op zoek naar hun plek binnen de huidige muziekindustrie.

In augustus lees je via Poppunt Overijssel de verhalen achter vier jonge bands die Eva heeft gevolgd in het kader van haar afstudeerproject. Elke week een nieuwe act met een nieuw artikel. Lees de verhalen achter Joey’s Midnight Club, Schuttevaerders, Hans van der Werf (Hiigo) en The Vices.

10 augustus lees het je het eerste artikel met Joey’s Midnight Club!

Muziek Streaming

Wat is streamen en hoe beïnvloed het de muziek die vandaag de dag gemaakt wordt?

In Nederland zijn Spotify, Deezer en Apple Music inmiddels de grootste streamingsdiensten voor muziek. Hiervan groeit Spotify wereldwijd het hardst, met 356 miljoen maandelijkse gebruikers. Maar los van het feit dat het voor iedereen lekker makkelijk is geworden om overal je eigen muziek te kunnen luisteren zonder gedoe van kapotte cassettebandjes, bekraste cd’s of illegale downloadpraktijken, heeft het streamen ook veel invloed op de muziek en de industrie zelf.

De Canadese muziekwetenschapper Hubert Léveillé Gauvin heeft onderzocht hoe de structuur van liedjes is veranderd door het streamen. Hij kwam erachter dat artiesten niet of nauwelijks meer aan intro’s doen. Volgens Gauvin komt dit doordat de concurrentie veel groter is geworden nu luisteraars op ieder moment een nummer kunnen skippen. Ook krijgt de artiest pas betaald van de streamingsdienst wanneer een nummer 30 seconden is beluisterd. Het is dus belangrijker dan ooit voor een artiest om meteen in het begin van een nummer jouw aandacht te trekken.

Sinds de komst van streaming is ook te zien dat subculturen die nauwelijks op de radio kwamen, zoals hiphop, nu veel toegankelijker zijn, deelbaar zijn en daarom naar de top stijgen. Er wordt via social media veel opgeroepen om nummers te streamen en Instagram heeft zelfs een optie waarmee je nummers direct in je ‘story’ kan delen. Hierdoor schieten de streams (aantal keren dat het nummer is beluisterd) van bepaalde nummers door het dak. Met veel streams op bijvoorbeeld Spotify wordt een nummer waardevoller en komt deze in veel beluisterde hit-en afspeellijsten te staan. Hierdoor kan een nummer nóg meer groeien. Door deze ontwikkeling is ook de verhouding tussen artiest en radio totaal veranderd. Muzikanten hebben de radiozenders niet meer nodig om gezien te worden. Beter nog, radiozenders kijken vaak zelfs naar wat er populair is op de streamingsdiensten en bepalen zo wat aanslaat bij hun doelgroep.